Top Ad 728x90

,

Amaran Khaled: Jangan Buli Pelajar Baru

Semua pentadbiran institusi pengajian tinggi diarahkan supaya memastikan tidak berlaku kejadian buli atau ragging di tempat masing-masing terutamanya menjelang kemasukan pelajar baru tidak lama lagi.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Khaled Nordin menegaskan, minggu orientasi yang akan dikendalikan oleh pelajar senior mesti dipantau oleh pengurusan universiti bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku nanti.

“Berdasarkan kejadian di Maktab Tentera Diraja (MTD) baru-baru ini, kita tidak akan bertolak ansur dengan apa juga unsur ragging dan berharap ia tidak akan berlaku semasa minggu suai kenal. Ia mesti dielakkan.

“Pihak pentadbiran universiti mesti bertanggungjawab sepenuhnya dan memastikan perkara itu tidak berlaku," tegasnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Khaled berkata, tujuan utama orientasi ialah untuk memperkenalkan suasana baru mereka, bukan membuli pelajar-pelajar baru terbabit.

“Semua mesti sedar dengan tanggungjawab ini,” jelas beliau.

Beliau memberi amaran berkenaan beberapa hari sebelum bermulanya minggu orientasi di semua intitusi pengajian tinggi awam (IPTA) pada 4 Julai ini.

Lebih 40,000 pelajar baru dijangkakan memulakan pengajian ijazah mereka di 20 IPTA di seluruh negara tahun ini iaitu 0.38 peratus kenaikan berbanding dengan kemasukan tahun lalu.

Sementara beribu-ribu pelajar akan mendaftar di pelbagai pusat pengajian tinggi swasta.

Khamis lalu Mohammad Naim Mustaqim Mohamad Sobri, 16, yang dipercayai dibuli dan didera meninggal dunia di Pusat Perubatan Angkatan Tentera di Kem Sungai Besi selepas tidak sedarkan diri.

Sehari selepas itu, polis menahan kelima-lima pelajar tingkatan lima maktab itu itu bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu bagi kesalahan membunuh, yang membawa hukuman mati mandatori.

Sementara itu, Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek meminta institusi akademik mengharamkan ragging sepenuhnya dan bertindak segera ke atas mana-mana pelajar terlibat.

Dalam pada itu, Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong berkata, pengetua dan warden asrama perlu bertanggungjawab jika berlaku kejadian buli di tempat mereka.

Katanya, mereka perlu memberi penerangan kepada pelajar-pelajar senior sebelum bermulanya semester baru dan menggariskan peraturan bagi mencegah mereka membuli pelajar baru.

“Mereka perlu beritahu pelajar apa yang boleh dan tidak sebelum bermulanya semester baru.

“Jika berlaku buli, mereka perlu memutuskan apakah hukuman yang sesuai kepada pelajar yang tidak patuh berdasarkan kesesuaian situasi,” katanya.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90