Top Ad 728x90

La Nina dijangka landa Sabah Julai

Jabatan Meteorologi Sabah meramalkan fenomena La Nina melanda negeri ini mulai Julai hingga September dengan hujan lebat yang boleh menyebabkan banjir dan tanah runtuh.

Pengarahnya, Abdul Malek Tussin, berkata ada petunjuk fenomena itu akan berlaku dan pihaknya sentiasa memantau serta akan membuat pengumuman mengenainya dari semasa ke semasa.

Katanya, hujan, panas dan ribut petir bulan lalu dan sekarang adalah disebabkan peralihan Monsun Timur Laut kepada Monsun Barat Daya.

"Ada tanda La Nina akan berlaku dan kami akan memantau perkembangan ini. Kejadian tanah runtuh di Jalan Penempatan, Luyang dan tanah jerlus menyebabkan sebuah rumah runtuh di Kampung Tebobon, Menggatal baru-baru ini adalah akibat hujan berterusan kesan peralihan monsun," katanya kepada Berita Harian, semalam.

Abdul Malek berkata, hujan dan ribut petir pada waktu petang menyebabkan struktur tanah lemah dan kemungkinan runtuh.

Sehubungan itu, beliau meminta penduduk negeri ini berhati-hati bagi mengelak kejadian tidak diingini, terutama yang mengancam keselamatan.

Beliau berkata, pihak berkuasa perlu melakukan persiapan awal bagi menghadapi kemungkinan banjir, terutama menyediakan bot bagi memudahkan pemindahan mangsa banjir.
"Fenomena El Nino di Sabah sudah berakhir awal bulan ini. Selepas dilanda musim panas yang panjang, kita perlu bersedia menghadapi musim hujan sekarang.

"Saya yakin penduduk negeri ini sudah bersedia menghadapi perubahan cuaca dan sentiasa berjaga-jaga ketika musim banjir bagi mengelak kejadian tidak diingini," katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90