Top Ad 728x90

Minuman kecergasan

Apakah rahsia seorang atlet sentiasa cergas dan tidak mudah letih? Selain bersenam dan latihan yang konsisten, atlet perlukan makanan serta minuman yang mencukupi sesuai dengan sukan yang diceburi.

Namun, adakah dengan mengambil air yang mencukupi, iaitu sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas atau satu liter sehari sudah mencukupi?

Bagi seorang atlet, mereka bukan sahaja minum air untuk menghilangkan dahaga tetapi untuk menambah tenaga dan mengurangkan lesu. Kegagalan mengganti cecair yang hilang menjejaskan fungsi fisiologi tertentu seperti keupayaan bersenam, kesukaran daya tumpuan dan tahap kewaspadaan serta kepekaan merosot.

Menurut Ketua Kluster Gaya Hidup Sihat, Institut Perubatan dan Pergigian Lanjutan, Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Rabindarjeet Singh, jangan tunggu dahaga untuk minum kerana ia menandakan badan kehilangan cecair.

Apabila kita berasa dahaga, badan sebenarnya mengalami masalah kekurangan air.

“Justeru itu, seorang individu termasuk ahli sukan perlu minum cukup air setiap hari untuk melancarkan pergerakan dan memudahkan senaman. Kebetulan, sukan utama di Asia biasanya diadakan dalam suasana panas dan lembap dengan suhu kira-kira 29-31° Celsius dan paras kelembapan di sekitar 70 hingga 90 peratus. Ia boleh menghilangkan cecair badan sebanyak satu liter sejam,” jelasnya semasa seminar Penghidratan Sukan dan Pemakanan 100PLUS Kedua di Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.

Cecair

Dalam hal ini, ramai atlet kurang memahami bahawa pengambilan cecair yang tidak mencukupi ketika bersenam atau bersukan akan menyebabkan kekurangan air secara sukarela.

Sekiranya hal ini berlaku, atlet akan mudah mencapai tahap keletihan walaupun tidak berasa dahaga dan prestasi mereka merosot secara perlahan-lahan tanpa disedari.

Dalam pada itu, Penasihat Sains Pertahanan, Pertubuhan Sains Pertahanan Makmal Kebangsaan Singapura, Dr Jason Lee Kai Wei, memberitahu, penghidratan merupakan proses pemulihan badan khususnya untuk atlet yang terlibat dengan sukan yang mengeluarkan peluh.

“Ini bermakna cecair badan yang hilang melalui peluh perlu diganti segera, sama ada ketika menjalankan aktiviti sukan atau selepasnya.

``Kebanyakan kita tidak sedar akan kesan penyahhidratan yang boleh menjejaskan fungsi badan dan keupayaan prestasi kita. Itu sebabnya pengambilan minuman sukan perlu digalakkan semasa latihan berkali-kali bagi membantu penyesuaian latihan,” jelasnya yang turut menjadi panel seminar tersebut.

Perlukah minuman sukan?

# Minuman sukan direka untuk menggantikan cecair dan meningkatkan kandungan gula dalam badan dengan segera. Baca label sebelum membeli.

# Boleh juga menyediakan sendiri minuman bertenaga. Jus buah yang dicairkan dengan air kosong boleh membekalkan elektrolit seperti natrium, potasium dan magnesium yang hilang melalui peluh.

# Ambil makanan yang banyak mengandungi cecair seperti buah-buahan kerana bukan saja menambah kandungan air dalam badan, tetapi membekalkan vitamin dan garam galian.

# Minuman yang mengandungi sumber karbohidrat (glukosa, fruktosa dan sukrosa) antara gula yang mudah diserap.

# Jangan beli minuman sukan berkarbonat atau bergas kerana akan menyebabkan perut berasa tidak selesa.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90