Top Ad 728x90

Sultan Johor cipta sejarah mendapat lesen memandu keretapi


GEMAS: "Terima kasih cikgu" Demikian titah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar kepada Presiden Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), Dr. Aminuddin Adnan sebaik menerima Lesen Kelas 26 di Stesen Gemas di sini semalam.

Baginda diberikan lesen setelah menyempurnakan acara pusingan lokomotif seberat 86 tan menggunakan alat turn table sebagai salah satu syarat mendapat lesen pada hari terakhir Kembara Mahkota Johor (KMJ) semalam.

Syarat itu berjaya disempurnakan oleh Sultan Ibrahim dalam tempoh 10 minit.

Selain lesen Kelas 26, baginda juga menerima pengiktirafan daripada Malaysia Book of Records (MBOR) sebagai sultan pertama memandu kereta api secara rasmi.

Sijil pengiktirafan itu diserahkan oleh Pengarah Urusan MBOR, Datuk Danny Ooi.

Baginda dalam titah ucapannya berasa lega dan bangga kerana berjaya menyempurnakan KMJ 2010 dengan memandu kereta api sejauh 391.3 kilometer selama tiga hari sejak Jumaat lalu.

"Saya lega, walaupun sukar memandu kereta api kerana tiada stereng, saya syukur semuanya selamat. Yang penting dapat jumpa rakyat," titah baginda.

Terdahulu, Sultan Ibrahim dan permaisuri, Raja Zarith Sofiah ibni Almarhum Sultan Idris bersama anakanda-anakanda baginda iaitu Tunku Aminah dan Tunku Idris bertolak dari Stesen Segamat pada pukul 8 pagi ke Gemas.

Selepas menyempurnakan syarat dan mendengar taklimat tertutup mengenai Projek Landasan Berkembar Elektrik Seremban-Gemas, baginda dan rombongan kemudiannya bertolak ke Stesen Bekok untuk menyampaikan bantuan kepada pelajar-pelajar miskin sebelum ke Stesen Layang-Layang.

Di Layang-Layang, baginda melawat pameran perhiasan ikan di Aqualeader Aquarium Corp. Sdn. Bhd. di Kampung Tengah sebelum bertolak ke JB Sentral untuk upacara penutup pada pukul 5 petang.

- KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90