Top Ad 728x90

,

Carrefour nafi mahu tutup perniagaan

Pasar raya besar, Carrefour menafikan ia akan menutup perniagaannya di Malaysia dan menegaskan semua pasar raya miliknya masih menjalankan perniagaan seperti biasa.

Kumpulan peruncitan dari Perancis itu menerusi satu kenyataan dikeluarkan Carrefour Malaysia-Singapore, semalam, turut menafikan ia akan menutup perniagaannya di Singapura dan menegaskan semua pasar rayanya di republik itu masih beroperasi.

Malah, tahun ini saja, kami sudah membuka empat pasar raya baru di Malaysia dan merancang pembukaan empat lagi cawangan di Malaysia sebelum akhir tahun ini, demikian menurut kenyataan ringkas syarikat itu, semalam.

Isnin lalu, agensi berita Reuters melaporkan Carrefour sudah melancarkan jualan bagi unit perniagaannya di Malaysia, Singapura dan Thailand.

Mengikut laporan itu yang memetik sumber yang mempunyai kaitan rapat dengan syarikat berkenaan, jualannya dijangka mencecah nilai kira-kira AS$1 bilion (RM3.22 bilion).

Pemilik pasar raya itu juga dikatakan sudah mengadakan perbincangan dengan bank pelaburan Goldman Sachs dan UBS bagi mengatur urusan penjualan itu.

Carrefour, peruncit kedua terbesar dunia, dalam tempoh beberapa tahun lalu telah menutup perniagaannya di Jepun dan Korea, bagi memberi tumpuan kepada pasaran lebih besar dan sedang pesat berkembang seperti di India.

Di Indonesia, Reuters melaporkan ING-JP Morgan, konglomerat yang mempunyai kepentingan dalam sektor perbankan dan media, mahu meraih dana menerusi terbitan bon pada peringkat antarabangsa pada tahun ini bagi membiayai pembelian kepentingan dalam Carrefour.

The Bangkok Post pula melaporkan, Carrefour sudah bertemu dengan pembeli berpotensi dan akan membuka tawaran bagi penjualan itu awal September depan.

Carrefour beroperasi di 38 lokasi di Thailand dengan aset keseluruhan miliknya di negara itu dianggarkan bernilai antara AS$500 juta (RM1.6 bilion) dan AS$600 juta (RM1.9 bilion).

Di Malaysia, syarikat yang merancang memiliki 40 rangkaian menjelang 2012 itu memiliki aset bernilai RM1.5 bilion berdasarkan anggaran industri peruncitan.

Sementara itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Sri Ismail Sabri Yaakob, berkata setakat ini kementeriannya tidak menerima sebarang maklumat mengenainya dan mengang-gapnya sekadar desas-desus.

Kita tidak boleh membuat sebarang pengesahan sama ada benar atau tidak perkara itu. Saya sendiri hanya membaca daripada laporan akhbar. Lazimnya, jika benar mereka mahu menjualnya, mereka akan memaklumkan kepada kementerian terlebih dulu, katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Majlis Perundingan Koperasi Kebangsaan di sini, semalam.

Bagaimanapun, Ismail Sabri memberi jaminan tidak akan berlaku pembuangan pekerja jika pasar raya itu mahu menjual atau menutup operasinya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90