RAHSIA LULUS TEMUDUGA KERJA

Kepada calon yang sedang mencari kerja boleh mendapatkan Pakej Rahsia Lulus Temuduga Kerja.
Klik di sini --> http://www.ashadee.net/go/50249/myadha?tid=myadha

Prosedur Perkahwinan Rakyat Malaysia dengan Warganegara Asing

on Wednesday, April 4, 2012

Perkahwinan Rakyat Malaysia Dengan Warganegara Asing

Perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warga asing atau di antara dua warga asing adalah boleh dan dibenarkan untuk dilakukan di Malaysia. Bagi perkahwinan di antara rakyat Malaysia dan warganegara asing, prosedur yang harus diikuti adalah berlainan daripada prosedur perkahwinan di antara sesama rakyat Malaysia.

Selain syarat-syarat yang diperuntukkan seperti persetujuan wanita yang akan dikahwini, pemberian mas kahwin dan lain-lain, syarat-syarat yang diperuntukkan oleh pemerintah juga harus dipatuhi. (Perlu diingatkan bahawa syarat-syarat ini adalah bertujuan untuk melindungi hak-hak pasangan yang akan berkahwin). Prosedur yang berlainan ini juga bergantung kepada situasi warga tersebut.

Secara amnya apabila warga asing dan rakyat Malaysia ingin berkahwin, mereka wajib untuk memohon kebenaran berkahwin dari Jabatan Agama. Borang permohonan perkahwinan haruslah disertakan dengan dokumen-dokumen berikut :-

- Salinan pasport atau salinan kad pengenalan (lelaki dan perempuan)
- Surat kebenaran dari kedutaan/konsulat negara pemohon
- Surat pengesahan pasport daripada Jabatan Imigresen Malaysia
- Surat Akuan Cerai atau surat Akuan Kematian (jika pernah berkahwin atau kematian pasangan sebelumnya)
- Surat Kebenaran Poligami dari Mahkamah Syariah di Malaysia (jika berpoligami)
- Surat wakalah wali bagi perempuan (jika wali tidak dapat hadir)
- Salinan Sijil Kursus Perkahwinan

Borang permohonan dan dokumen-dokumen ini haruslah dikemukakan kepada Penolong Pendaftar Nikah Kariah di mana wanita tersebut bermastautin. Ini adalah untuk mendapatkan kelulusan bernikah dari Pendaftar Nikah. Permohonan ini haruslah diserahkan dalam tempoh sebulan atau tidak kurang dari tujuh hari sebelum tarikh perkahwinan yang dirancang.

Adalah baik sekiranya ia dilakukan dengan awal bagi mengelakkan penundaan perkahwinan. Sekiranya bakal isteri adalah penduduk tetap negara ini atau pemegang Kad Pengenalan Merah, dokumen yang lain harus disertakan.

Pemohon juga mestilah mengemukakan salinan Kad Pengenalan Merah dan permit masuk, Surat Pengesahan dari Jabatan Pendaftaran Negara atau pengesahan permit masuk dari Jabatan Imigresen. Kedua-dua situasi di atas adalah bagi warga asing yang mempunyai pas masuk secara sosial atau perniagaan.

Situasi adalah berbeza bagi warga asing yang dibenarkan masuk ke negara ini melalui permit pekerjaan.

Perlu dimaklumkan bahawa pekerja asing yang memegang permit kerja adalah tidak dibenarkan memohon untuk berkahwin di negara ini. Sekiranya perkahwinan ini berlangsung dengan tidak mematuhi undang-undang maka ia akan memberi implikasi kepada permit kerja yang telah diberi kepadanya.

Hanya warganegara asing yang mempunyai kelayakan masuk secara sosial atau perniagaan sahaja yang boleh membuat permohonan tersebut. Pindaan Peraturan Imigresen yang tidak mendiskriminasi terhadap wanita Malaysia yang berkahwin dengan rakyat asing mulai 1 September 2001:

Lelaki warganegara asing yang berkahwin dengan wanita Malaysia dibenarkan memperbaharui pas lawatan sosial secara tahunan (annual basis).

Wanita warganegara asing yang bercerai atau berpisah dari suami rakyat Malaysia boleh memohon untuk mendapatkan pas lawatan sosial secara tahunan (annual basis).


Pendaftaran Perkahwinan Dan Pengupacaraan Perkahwinan Di Luar Negara

Perkahwinan bagi rakyat Malaysia diluar negara boleh didaftarkan jika salah seorang pasangan mestilah warganegara Malaysia. Pendaftaran perkahwinan perlu dibuat dalam tempoh masa 6 bulan dari tarikh perkahwinan. Alamat dan nombor telefon Pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara boleh didapati melalui laman web Kementerian Luar Negeri dibawah topik “Perwakilan Malaysia Di Luar Negeri”.

Antara dokumen-dokumen sokongan yang perlu dibawa bersama adalah :

- Pasport untuk kedua-dua pasangan (asal dan salinan)
- Kad Pengenalan
- Surat Nikah
- Bukti Perkahwinan (spt. Gambar perkahwinan atau kad undangan, jika ada)
- Dua orang saksi yang menyaksikan perkahwinan tersebut.
- Pendaftaran akan diproses oleh Perwakilan Malaysia dan dua (2) salinan Sijil Perkahwinan Malaysia (asal dan salinan) akan dikeluarkan kepada pasangan berkenaan.

Bagi rakyat Malaysia yang bukan beragama Islam, pengupacaraan perkahwinan boleh dilakukan oleh Pegawai Konsul yang telah dilantik oleh Jabatan Pendaftaran Negara. Surat perakuan bujang/duda/janda (bagi kedua-dua belah pihak) adalah diperlukan bagi tujuan tersebut.


Nota - Warganegara Malaysia yang berkahwin dengan warga asing harus mendaftarkan status perkahwinan mereka dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) setelah perkahwinan mereka selesai supaya anak mereka mendapat status kewarganegaraan. 


Sumber : Jabatan Imigresen Malaysia



Ranking: 5

{ 27 comments... read them below or add one }

Anonymous said...

nama sy ialah suzana binti alias,,saya ingin bertanya,saya ingin berkahwin dengan warga asing yg memegang pasport bekerja,,tidak adakah cara lain untuk kami berkahwin,,kerana kami telah pun menyediakan semua document seperti test hiv,sijil krusus kahwin dan sebagai nya,,malah kluarga saya juga merestui hubungan kami..


Thursday, June 21, 2012 at 12:04:00 AM GMT+8
Anonymous said...

assalamualaikum.. saya bakal berkahwin dengan warga Syria.. saya nak tanya.. macam mana pula kalau bakal suami tu baru nak menetap disini.. maksud saya selepas kami berkahwin baru mnetap dan bekerja disini.. still ikut procedure yang sama ke??


Thursday, June 21, 2012 at 10:08:00 PM GMT+8
didi angel said...

Salam, saya nak tanya, kalau bakal suami ic merah ikut prosedur yang sama? terima kasih.


Sunday, August 26, 2012 at 8:19:00 PM GMT+8
Solehah Shamsuddin said...

alamak, banyak juga prosesnya ni. maksudnya borang semua kena buat 6 bulan sebelum tarikh kawin la ye?


Tuesday, September 18, 2012 at 4:13:00 PM GMT+8
Lysaa ♥ said...

saya Siti Soraya Nurhuda Binti Maskuri dari Petaling Jaya. saya adalah warganegara manakala pasangan saya pula berasal daripada India tetapi bekerja di Dubai. apakah langkah pertama dan seterusnya utk kami lakukan bagi melangsungkan perkahwinan di negara ini? adakah pasangan saya juga perlu mengikuti kursus perkahwinan di sini seperti yg lain kerana dia tidak tinggal di sini? dia hanya sebulan sekali atau dua bulan sahaja datang ke negara ini.


Wednesday, October 3, 2012 at 12:29:00 PM GMT+8
Anonymous said...

Salam, saya ingin bertanya mgnai prosedur perkahwinan antara wanita malaysia dgn llelaki asing. Penjelasan di atas merujuk jika lelaki asing terbabit bekerja di malaysia. Jika kes saya, lelaki asing tersebut berada di negara nye sendiri n bekerja di sana. Bagaimana prosedur perkahwinan jika kami mahu berkahwin di malaysia? N bagaimana pula jika kami berkahwin di negara nye? N kami merancang utk tinggal di malaysia selepas perkahwinan. Harap membantu.
Noorliiee binti Ismail. Email bencitul80@gmail.com


Wednesday, October 17, 2012 at 10:28:00 AM GMT+8
Anonymous said...

apih

saya lelaki dan rakyat malaysia. ingin berkahwin dgn gadis cina dan ingin melakukan akad nikah dan upacara perkahwinan di china,so ap langkah2 yg perlu sy ambil before and after upacara perkahwinan? sekian.tq


Wednesday, December 26, 2012 at 12:00:00 PM GMT+8
Izza said...

Salam Sejahtera.Untuk maklumat pihak tuan saya sudah bernikah dengan seorang warganegara Algeria.Dia dah menetap sini hampir 5 bulan.Kami ada apply permanent visa citizenship tu.Yang masalahnya sekarang dia ingin bekerja.Hari tu saya ada check di dalam website immigration dan juga kami ada tanya pihak immigration.Diorang allow husband saya kerja selepas itu kami pun cuba apply kerja.Boss company kata husband saya perlukan work permit.Dan soalan yang seterusnya.Kerja apakah yang sesuai untuk suami saya?.


Wednesday, March 6, 2013 at 6:15:00 AM GMT+8
Anonymous said...

hai saya eugine...saya chinss jakarta indonesia agama kristen...calon saya org malaysia(sabah) kerja di KL..agama katolik...yg mau saya tanyakan:....jika sy mau nikah sama calon saya n jd warganegara malaysia dan tinggal dsana serta cari kerja dsana nantinya...sy mau nanya : 1. tuk surat nikahnya bgmn cr na..sya bingung antara:
- pemberkatan di gereja katolik/kristen (tanpa catatan sipil hanya pendeta dan tmn2 serta sodara saja ) +resepsi acara/pesta di jakarta-indonesia dulu baru balik malaysia dan buat surat nikah di malaysia....atau
- pemberkatan di sabah dan buat surat di sabah baru resepsi dan acara pestanya di indonesia jakarta...

mana yg lebih mudah tuk proses surat nikah dan mendapat kewarganegaraan malaysia..sbb ikut calon jd pindah warga negara...sy maunya sih yg 1 pemberkatan di jakarta dan pesta jakarta..jk pelu ada catatan sipil yg dtg ke gereja jd kami bs tanda tangan dsana langsung tanpa susah2 lg dan sampe ke malaysia bisa kasih buktinya dan pindah /buat surat nikah lagi di malaysia(bisa double ga? hehe) tolong infonya ya..cos ku org chns ada acara tradisinya jd kl lakukan di malaysia agak susah sbb saudara2 di jakarta..byk saudara n temanku drpd calonku ^^...thx u


Monday, March 25, 2013 at 4:09:00 PM GMT+8
Mohd Ullah said...

salam,saya qila,saya ingin taya,suami saya baru 3tahun buka fail menetap di malaysia,dalam tampuh ini boleh ke suami saya bekerja


Monday, April 22, 2013 at 11:01:00 PM GMT+8
Manje Ulik Mayang said...

saya Wanita Malaysia Berstatus Janda,.
Saya Mempunyai Pasangan Dari Kalimatan Tengah Indonesia. .
Pasangan Saya Tinggal Di Sana Dan Bekerja di Sana.
setelah Menikah saya Mahu Tinggal Di Tempatnya. .
saya Pernah Kesana Selama Sebulan,dan Saya Senang Di sana. .
saya juga telah mengenali ahli keluarganya. .

Apa Yg Perlu Saya Persiapkan Untuk Menikah?

Dan Apa Yg Perlu Buat Dia Sediakan Untuk Menikahi Saya. .

Andai Kata Begitow Sulit Menikah Di sini Buat Kami,Dan Kami Berkeputusan Untuk Menikah Di Tmptnya,
Apa Yg Perlu Kami Lakukan. . .

miftahul_kekasihku@yahoo.com


Friday, May 31, 2013 at 12:17:00 PM GMT+8
Anonymous said...

saya wanita berstatus janda sy nak tanya pasal pasang sy seorang warga nepal dan dia akan balik kampung lepas habis permit dia 3 tahun;dan akan masuk balik malaysia berkahwin dan berkerja dgn sy...apa document nak kalau kita nak jadi suami isteri yang sah sekian terima kasih hiya


Wednesday, September 11, 2013 at 7:32:00 PM GMT+8
Limo Counter said...

Nama saya Indhumathi a/p vengataraman. saya ingin berkahwin dgn seorg warga india. dan juga saya seorg balu. dia pemegang passport visitor. berapa lama ambil masa klu i nak apply regester dgn dia dan apakah caranya?


Tuesday, October 29, 2013 at 11:00:00 AM GMT+8
Anonymous said...

Pengalaman saya mengahwini warga asing (Suami saya dari Sweden)

1- Bakal suami harus mendapatkan pengesahan surat bujang sama ada dari kedutaan/dipos dari negara asal....setiap negara berbeza
2- Surat pengesahan di atas mesti dilampirkan surat dari kedutaan beserta cop kedutaan
3- Kemudian pergi ke Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri ( Ministry of Foreign Affairs) di Putrajaya untuk cop membuktikan surat dari kedutaan adalah betul & sah (banyak kerja!!!)
4- Isi borang kebenaran berkahwin dari pejabat agama negeri, pergi masjid dalam kawasan kariah anda untuk pengesahan tempat tinggal. Jangan lupa membawa salinan bil untuk bukti.
5- Hadiri Kursus Kahwin (14 jam mandatori)
6- Collect Sijil Kursus Kahwin
7- Pergi Pejabat Imigresen Negeri untuk pas kebenaran berkahwin. Isi borang berkaitan + sediakan dua keping gambar pasangan & anda + salinan pasport pasangan asing termasuk endorsement page + kad pengenalan anda. 7 hari bekerja diperlukan untuk proses.
8- Pergi jalani ujian HIV Test. Pasangan asing perlu bayar RM 45 & wargananegara RM2. Result ready dalam 1 jam.
9- Apabila sudah lengkap semua borang di atas, barulah rujuk checklist yang Jabatan agama bagi. Dokumen2 yang perlu diphotocopy etc
10- Bawa bapa sekali semasa menghantar semua borang yang telah diisi.
11- Akad nikah boleh dilakukan di pejabat agama atau mana2 masjid di mana wali & 2 saksi hadir bersama.

Hope this helps!


Tuesday, November 5, 2013 at 11:18:00 PM GMT+8
Anonymous said...

Salam All

Saya adalah agency yang mempermudahkan segala urusan warga asing yg ingin berkahwin dgn warga tempatan.

Khidmat kami termasuk :

i) urusan mengenai PR dgn imigresen
ii) urusan dgn Kem Dalam Negeri
iii) Urusan dengan Jab Pendaftaran Negara

sila email sy webshariah@gmail.com or watsup sy 017-3461650


Thursday, January 9, 2014 at 2:09:00 PM GMT+8
Fatin Nur Ainaa Abdul Aziz said...

Sy ingin bertanya.... sy ingin berkahwin dengan seorang warganegara mynmar tetapi sy tidak berapa tahu tentang prosedur2 perkahwinan dgn warganegara asing memandangkan pasangan sy tersebut masuk ke malaysia melalui permit kerja... dan pasangan telah menetap di malaysia selama 4 tahun... apa yg harus sy lakukan jika sy ingin meneruskan jugak perkahwinan ini....


Tuesday, February 25, 2014 at 6:02:00 AM GMT+8
Anonymous said...

Salam.. sy nur afiqah roslan. Ingin berkahwin dgn warganegara myanmar yg tlh bekerja dlm 4 thn di sini. Masuk atas permit kerja dan baru buat passport 5 thn..apa langkah 2 yg perlu saya ambil utk berkahwin dgn die ye? Email affyiqa@gmail.com


Tuesday, March 18, 2014 at 2:10:00 AM GMT+8
nina said...

hi saya zarina bt abd aziz,urusan nikah saya dgn warga myanmar da selesai..perlukah daftar ke JPN?


Tuesday, April 8, 2014 at 4:04:00 PM GMT+8
Anonymous said...

hi,
saya lelaki muslim dari malaysia dan pasangan saya dari indonesia dan dia non muslim, kami sudah berkenalan lebih dari 3 tahun dan kami merancang untuk berkahwin pada tahun hadapan dan pasangan saya sedang mendalami islam..pertanyaan saya bagaimana proses untuk kami bernikah di malaysia dan juga indonesia? dan soalan kedua pula jika pasangan saya ingin menetap disini dan bekerja disini selepas perkahwinan kami bagaimana pula caranya? Dan pasangan saya bekerja sebagai doktor disana..adakah senang untuk dia mendapatkan PR disini?

terima kasih


Wednesday, April 16, 2014 at 3:14:00 AM GMT+8
siti farida said...

hi nama sya siti farida saya warga indonesia.. bleh kah saya tanya..cem mna cara2 yg mudah untuk bernikah gn org warga malaysia/selangor??


Monday, April 28, 2014 at 8:23:00 PM GMT+8
Anonymous said...

salam..
saya siti hafizah seorg warga singapura..pasangan saya asal dari sabah dan menetap di malaysia..apakah prosedur yg harus saya lakukan jika saya ingin bernikah di malaysia tetapi saya tetap menjadi warga singapura..


Monday, April 28, 2014 at 10:38:00 PM GMT+8
Yovi oktaviani said...

hay nama saya Yovi Oktaviani saya warga negara indonesia ,saya akan berkahwin dengan orang malaysia,,semua borang permohonan kahwin pasangan saya dari jabatan agama pon sudah siap,selepas saya berkawin nanti di indonesia dengan warga negara malaysia,,apa saja borang yg harus di persiapkan untuk untuk membuat visa ikut suami tinggal di malaysia thanks,,,,please contack my email oktavianiyovi@gmail.com urgent!!!!


Wednesday, May 7, 2014 at 11:09:00 AM GMT+8
Kechik Lan said...

Siksa nya nak kawen ngan warga negara jiran adoi hai pening ah nak kawen pon susah macam nie


Saturday, June 14, 2014 at 2:18:00 AM GMT+8
Kechik Lan said...

Pening pening nak kawen pon susah mcm nie skli adoi hai xblh ke dilonggar kan sdkt prosdr nya agar semua mudah untk mnjalin kan hubungan yg halal


Saturday, June 14, 2014 at 2:20:00 AM GMT+8
Anonymous said...

Sebab tu ramai org lbh suka berzina..d akhirat nanti bgtau la Allah.masa d dunia bnyk sgt prosuder nak kawen..


Sunday, July 13, 2014 at 12:45:00 PM GMT+8
Anonymous said...

Salam...saya shafina,bakal suami saya warga india,ape kah prosedur nye,bakal suami saya minggu ni pergi india,tapi bakal suami saya kata sebelum pergi ke india,bakal suami saya kata kena buat sporsor,saya tak faham ,sporsor tu buat di mane,


Monday, July 14, 2014 at 4:27:00 PM GMT+8
Anonymous said...

mcm mana nk dapat kn surat kebenaran berkahwin? mcm sy pasangan sy warga bangladesh


Friday, September 19, 2014 at 8:38:00 AM GMT+8

Post a Comment

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© MY ADHA - Jawatan Kosong dan Info Pegawai Tadbir Diplomatik PTD | Hakcipta Terpelihara 2008 - 2014
D.I.Y Themes ByBelajar SEO