Top Ad 728x90

Ambil tindakan segera terhadap penulis blog

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengarahkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan segera terhadap laman blog yang dikesan penuh dengan penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW.

Menurut Perdana Menteri, perkara tersebut tidak boleh dibiarkan berterusan kerana ia akan menimbulkan kekacauan dan mengundang masalah kepada negara.

''Saya sudah beritahu kepada polis dan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar supaya ambil tindakan segera dalam perkara ini.

''Ia tidak boleh dibiarkan berterusan kerana sudah tentu akan menimbulkan masalah besar dalam negara kelak,'' katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat Dusun Buah-Buahan Tropika D' Paradise dekat Brisu di sini hari ini.

Lawatan ke dusun buah-buahan tersebut adalah yang kedua dibuat oleh Perdana Menteri selepas merasmikan pembukaan tempat itu pada 2005.

Turut hadir mengiringi Perdana Menteri ialah isteri beliau, Datin Seri Jeanne Abdullah dan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam.

Perdana Menteri diminta mengulas laporan muka depan Utusan Malalaysia hari ini mengenai kewujudan sebuah blog yang didapati menghina Nabi Muhammad SAW sehingga mengundang rasa tidak puas hati di kalangan orang ramai.

Blog tersebut turut menggunakan gambar dan lukisan kononnya milik seorang wanita Melayu, bagaimana gambar dan nama wanita itu hanya diperalat oleh pihak lain.

Menurut Abdullah, dalam ucapan sempena Hari Krismas baru-baru ini, beliau menekankan betapa pentingnya amalan toleransi di kalangan masyarakat demi memastikan kehidupan rakyat berbilang bangsa dan keturunan di negara ini sentiasa terpelihara.

''Kita mesti sentiasa waspada, sentiasa mengingati diri kita, jangan menimbulkan perkara-perkara yang boleh membawa kepada keadaan yang tidak kita suka, ini pula hal berkaitan dengan agama.

''Ini berlaku pula begini, boleh jadi budak itu (penulis blog) tidak dengar apa yang saya cakap, perbuatannya ini akan menimbulkan banyak masalah yang tidak akan menyenangkan kita," katanya.

Abdullah berkata, semua rakyat perlu sentiasa ingat untuk tidak sesekali melakukan perbuatan yang boleh menghina agama dan kepercayaan mana-mana kaum di negara ini.

''Sama ada dia (ahli masyarakat) menganuti agama Islam atau Buddha, Kristian atau Hindu, dia tidak boleh menghina agama lain.

''Ini kerana, kita saling bergantung dan tidak boleh bergaduh sesama kita sebagai rakyat Malaysia jika kita mahu negara ini makmur,'' kata Perdana Menteri.

- Utusan

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90