Pasaran saham Asia harungi episod sedih sepanjang 2008

Pasaran saham Asia melabuhkan tirai episod sedih tahun ini dengan menyaksikan kerugian sehingga separuh nilainya ekoran krisis kewangan global.

Penanda aras Indeks Komposit Kuala Lumpur (IKKL) telah mencatatkan kerugian sehingga 39.3 peratus sepanjang tahun 2008, pada penutup dagangan hari ini IKKL jatuh 4.88 mata untuk ditutup pada paras 876.75 mata pada hari terakhir dagangan tahun ini.

Pasaran serantau lain, turut mengalami kejatuhan yang teruk sepanjang tahun 2008 dengan Bangkok kerugian sebanyak 47.56 peratus, Manila jatuh 48.29 peratus manakala Jakarta dan Mumbai jatuh lebih daripada nilai sebenar.

Walaupun terdapat bursa-bursa yang mengalami kenaikan dalam tempoh beberapa hari lalu, gambaran keseluruhan untuk tahun 2008 merupakan antara yang paling suram sejak 'Kemelesetan Terburuk 1930' yang menghakis keyakinan pelabur dan pasaran.

Menjelang penutup dagangan pada hari ini, Hong Kong dan Singapura kerugian sehingga separuh daripada nilainya dalam tempoh sehari, pasaran saham Sydney jatuh melebihi 40 peratus manakala Shanghai kehilangan sehingga 65 peratus, kejatuhan terbesar dalam sejarah 18 tahun.

Pasaran saham Tokyo telah jatuh 42.12 peratus dan Seoul kerugian 40.73 peratus apabila ditutup pada Selasa lalu.

Pasaran saham telah terkena tempias krisis ekonomi dunia, yang dimulai dengan keruntuhan sub prima atau risiko tingi pasaran gadai janji di Amerika Syarikat (AS).

Ini diikuti dengan firma gadai janji terkemuka AS, Freddie Mac dan Fannie Mae telah diambil alih oleh kerajaan pada September lalu.

Pasaran saham mengalami kejatuhan selepas kemuflisan ikon perbankan Wall Street, Lehman Brothers yang menanggung beban hutang yang tinggi.

Ia diikuti dengan syarikat insurans terbesar AS, American International Group (AIG) yang terpaksa dijamin oleh kerajaan negara itu.

Pakej bantuan sebanyak AS$700 bilion (RM2.4 trilion) untuk industri yang memerlukan bantuan tidak dapat menghalang pasaran merekodkan kejatuhan yang buruk.

Di Wall Street, indeks Dow Jones turut terjejas teruk apabila ditutup pada dagangan Selasa lalu sebanyak 34.65 peratus berbanding penutup 2007.

Pasaran saham Hong Kong mengakhiri 2008 dengan kejatuhan sebanyak 48.3 peratus berbanding tahun 2007 yang merupakan kejatuhan terburuk dalam peratusan sejak 34 tahun lalu.

Penanda aras indeks Hang Seng mengakhiri dagangan meningkat 1.1 peratus sehari sebelum itu kepada 14,387.48 mata iaitu berkurangan sebanyak 13,425.17 mata sejak 12 bulan lalu.

Pengarah Jualan DBS Vickers, Peter Lai memberitahu: '' Kita masih belum mencapai paras terendah lagi. Keadaan akan bertambah teruk apabila pelabur mula menjual saham mereka berikutan keadaan panik pada tahun hadapan,''.
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url