Sabtu, Februari 28, 2009

Yahudi wujud di Pulau Pinang?

Komuniti Yahudi di Malaysia? Benarkah wujud komuniti itu di negara ini? Tentu ramai daripada kita yang tidak tahu bahawa komuniti Yahudi pernah hidup dan bertapak di Pulau Pinang suatu ketika dahulu.

Kawasan perkuburan Yahudi di Jalan Sultan Zainal Abidin di Georgetown adalah bukti mereka pernah mendiami bumi Malaysia ini. Terdapat lebih 100 kubur di situ yang dibina dalam pelbagai bentuk.

Pada kubur-kubur itu juga terdapat simbol-simbol keyahudian, antaranya termasuk bintang berbucu enam (Star of David) dan piramid bermata (Eyes of God). Di samping itu, terdapat rumah ibadat Yahudi (Synagogue) di kawasan berhampiran.

Perkuburan ini sentiasa bersih. Kemudian, seorang lelaki Yahudi akan datang ke situ dua kali setahun dan membayar upah kepada penjaganya bagi memastikan perkuburan tersebut sentiasa terpelihara.

Siapakah lelaki Yahudi itu? Dan lebih penting lagi, di manakah warga-warga Yahudi yang lainnya? Apakah mereka tidak gusar menjadi Yahudi di negara ini?

Rejim Zionis Yahudi di Israel sering kali melakukan kekejaman terhadap jiran-jirannya di Asia Barat, terutama sekali Palestin dan Lebanon. Timbul pertanyaan, adakah warga-warga Yahudi di Pulau Pinang ini juga mempunyai pendirian yang sama dengan Zionis di Israel?

Warga Yahudi ini hidup aman damai dan bebas mengamalkan agama mereka. Malah, rabai Yahudi juga pernah 'menikahkan' seorang wanita Melayu dengan seorang lelaki Hindu. Mereka mempunyai tujuh anak dan menjalani kehidupan yang menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Anda terkejut? Pendedahan menarik ini adalah salah satu daripada artikel yang dipaparkan dalam majalah Al Islam keluaran Mac 2009.

Selain usaha wartawan Al Islam menjejaki komuniti Yahudi di Pulau Pinang, artikel-artikel lain yang turut disiarkan ialah tentang siapa dalang sebenar penubuhan Suruhanjaya Antara Kepercayaan (IFC), rayuan imam Masjid Nabawi kepada umat Islam, taktik baru ah long memerangkap orang Islam, kedudukan Islam selepas setahun tsunami politik serta pandangan ahli agama tentang fenomena cerai-berai dan memburuk-burukkan pasangan yang semakin menjadi-jadi dewasa ini.
           

1 ulasan:

  1. setuju,ia bermula sejak VOC bertapak di tanah melayu lagi selepas Portugis meninggalkan Melaka

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts