Pembaharuan UMNO

Datuk Seri Najib Tun Razak terus komited untuk melakukan pembaharuan dalam UMNO apabila melakukan perubahan pucuk pimpinan di lapan negeri.

Malah lima daripada lapan negeri terbabit menyaksikan pelantikan barisan kepimpinan tertinggi parti sebagai Pengerusi Badan Perhubungan.

Presiden UMNO itu sendiri mengetuai Badan Perhubungan UMNO Selangor manakala timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin memimpin UMNO Wilayah Persekutuan.

Semua tiga Naib Presiden UMNO buat pertama kali turut diberi tanggungjawab menerajui UMNO negeri dengan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memimpin Terengganu bagi menggantikan Datuk Ahmad Said. Ahmad dilantik sebagai timbalan.

Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi pula mengambilalih teraju Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Sementara Datuk Seri Shafie Apdal diberi tanggungjawab untuk mengemudi UMNO Kedah.

Tiga lagi negeri iaitu Kelantan diterajui oleh Datuk Mustapa Mohamad, Perak oleh Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir dan Perlis oleh Datuk Seri Dr. Md. Isa Sabu.

Pengumuman yang dibuat oleh Najib selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO buat pertama kali selepas pemilihan parti Mac lalu itu sekali gus menyaksikan beberapa nama digugurkan sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri.

Mereka ialah Datuk Seri Shahidan Kassim di Perlis, Datuk Seri Mahdzir Khalid (Kedah), Tan Sri Muhammad Muhd. Taib (Selangor) dan Tan Sri Annuar Musa (Kelantan).

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam yang dikatakan akan digugurkan pula kekal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu.

Najib pada sidang akhbar selepas mesyuarat itu berkata, pelantikan barisan kepimpinan tertinggi parti sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri bukan bermakna parti tersebut ketandusan pemimpin.

“Naib Presiden layak jadi Pengerusi Badan Perhubungan. Kalau dia jadi Naib Presiden tak kan dia tak boleh jadi pengerusi perhubungan?

“Itu ikut atas pertimbangan saya, ada keperluan dilantik Naib Presiden, kita lantiklah,” jelasnya.

Pada sidang akhbar itu, Najib turut mengumumkan pelantikan 12 ahli MT termasuk masing-masing satu wakil daripada Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri.

Antara yang kembali dilantik menganggotai MT ialah bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim dan bekas Ketua Pergerakan Wanita UMNO, Tan Sri Rafidah Aziz.

Turut di lantik ialah Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman menjadi satu-satunya Menteri Besar yang dilantik ke jawatan MT.

“Menteri Besar yang tidak dilantik akan dijemput hadir sebagai antara yang turut hadir dalam mesyuarat MT,” jelas Najib.

Najib turut mengekalkan Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor sebagai Setiausaha Agung dan melantik Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah sebagai Bendahari Agung yang baru menggantikan Datuk Seri Abdul Azim Zabidi.

Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan pula dilantik Ketua Penerangan UMNO bagi menggantikan Muhammad.

Mengenai pelantikan semula Rafidah dan Shahidan, Najib berkata: “Mereka boleh beri sumbangan pada parti, jadi kita ada kesinambungan dan kita ada pembaharuan.”

Perlembagaan UMNO akan dipinda

Perlembagaan UMNO akan dipinda pada perhimpunan agung khas hujung tahun ini yang akan menyentuh kaedah dan proses pemilihan secara lebih telus, terbuka dan demokratik.

Perkara itu dipersetujui oleh Majlis Tertinggi (MT) UMNO yang bermesyuarat buat pertama kali hari ini selepas pemilihan parti Mac lalu.

Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat itu berkata, sebuah jawatankuasa juga telah ditubuhkan untuk mengendali cadangan berhubung pindaan dan perubahan tersebut.

“Cadangan perubahan ini akan dibawa untuk pertimbangan MT sebelum dibawa ke perhimpunan agung khas dalam tahun ini,” katanya.

MT pada mesyuarat hari ini juga kata Najib, turut mengambil kira perubahan-perubahan yang telah diumumkan oleh kerajaan dengan beliau memberi penjelasan mengenai dasar liberalisasi serta pembubaran Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.

“Majlis Tertinggi faham kenapa keputusan perlu dibuat, ini bukan bererti kita ubah sesuatu dasar dan komitmen kita tetapi adalah satu usaha untuk mengelakkan pertindihan antara tugas-tugas kementerian supaya lebih fokus, tetapi dasar kementerian berkenaan akan kita teruskan,” jelasnya.

Najib berkata, beliau juga telah menerangkan bahawa dasar liberalisasi tidak dibuat secara mengejut.

Sebaliknya jelas beliau, satu kajian mendalam telah dilakukan selama dua tahun oleh timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika menerajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.

Katanya, selepas Muhyiddin berpindah kementerian, ia diambil alih oleh Datuk Mustapa Mohamed yang telah membawanya ke pertimbangan beliau dan Exco Majlis Ekonomi.

Beliau berkata, setelah diteliti secara mendalam, MT berpuas hati bahawa perubahan yang dilakukan terhadap dasar itu adalah baik dan boleh diterima semua pihak termasuk kaum bumiputera yang terlibat dalam 27 subsektor berkenaan sebelum pengumuman mengenainya dibuat.

Katanya, dasar liberalisasi adalah sejajar dengan perubahan yang dilakukan di setiap negara ASEAN dan Malaysia merupakan yang terkebelakang sekali membuka sektor perkhidmatannya berbanding negara serantau lain.

- UTUSAN
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url