Top Ad 728x90

,

Sebab lelaki liat bayar hutang

Oleh RUSINAH SIRON
Kolej Pengurusan Bisnes dan Perakaunan
Universiti Tenaga Nasional

Apabila kenyataan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) melaporkan bahawa kaum lelaki paling liat bayar hutang berbanding dengan peminjam wanita, terfikir juga di fikiran kita, apakah sebab lelaki bersikap demikian?

Walaupun tidak ada kajian yang spesifik untuk mencari sebab yang pasti, tetapi daripada pengalaman, pembacaan, pemerhatian penulis, banyak sebab yang boleh dikaitkan dengan 'keliatan' lelaki untuk membayar hutang.

Pertama, tidak ada perancangan yang kemas dan tidak fokus semasa membuat pinjaman dan antara sebab lelaki meminjam antaranya untuk membayar pendahuluan kereta, membeli keperluan rumah tangga kerana 'sokongan dan dorongan' isteri, berniaga yang belum pasti kejayaannya dalam suatu tempoh tertentu dan sebab pinjaman peribadi.

Kesan daripada tiada perancangan yang kemas dan teliti dalam membuat pinjaman menjadikan lelaki tidak pasti akan tahap kemampuannya untuk membayar pinjaman.

Setelah membuat pinjaman, semangat kuat untuk membayar hanya enam bulan pertama semasa produk yang dibeli itu masih baru dan masih 'bau wangi.' Tetapi apabila produk yang dibeli telah lusuh dan buruk, maka semangat membayar hutang itu pun semakin pudar.

Kedua, tidak ada konsep 'pinjam untuk simpan' tetapi konsep 'pinjam untuk perhabis!' dan inilah sebab utama mengapa peminjam susah membayar hutang kerana tiada lagi dana disimpan untuk membayar hutang.

Peminjam kebiasaannya lebih lambat membayar hutang jika ada jaminan keselamatan seperti hutang koperasi, AIM dan jabatan serta agensi kerajaan. Ini kerana walaupun lambat dibayar, tindakannya adalah lebih berdiplomasi. Orang lelaki lebih cepat membayar hutang pinjaman yang berisiko tinggi seperti Along dan samseng kerana takut dipukul.

Ketiga, ada lelaki meminjam kerana desakan isteri atau ahli keluarga atau teman wanita. Pinjaman itu adalah untuk majlis kahwin, kenduri kendara, membeli emas permata, persekolahan anak-anak, ubah suai rumah dan sebagainya.

Pinjaman atas sebab keseronokan dan kemewahan itu sememangnya menghalang ramai lelaki untuk membayarnya balik dengan rasa senang hati.

Keempat, lelaki kurang perasaan takut dan bimbang kerana tidak membayar hutang berbanding wanita kerana merasakan diri mereka kuat dalam pergaduhan, bertekak, bertumbuk dan diherdik.

Hal ini berbeza dengan wanita yang soal emosinya banyak kelemahannya dan jiwanya dan tidak kuat dalam menerima tekanan pemberi hutang. Atas sebab rasa kuat itulah kaum lelaki kuat bertahan daripada membayar hutang.

Bayar hutang itu wajib. Bagi kaum wanita yang mempunyai anak lelaki, suami, teman lelaki, abang, adik dan sebagainya, nasihatilah mereka untuk bayar hutang mengikut masa ditetapkan.

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90