Top Ad 728x90

,

Hajat terakhir Chin Peng


Walaupun Chin Peng begitu sekali ingin pulang ke tanah tempat tumpah darahnya, tetapi bekas pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM) yang berusia kini 85 tahun, bagaimanapun belum bersedia untuk memohon maaf di atas apa yang telah berlaku - tidak seperti yang dilaporkan media minggu lalu.

“Saya tidak ada niat lain selain daripada untuk pulang ke tanahair saya,” katanya.

Kerajaan pula berkeras tidak membenarkan Chin Peng, yang kini tinggal di Thailand, untuk memijak bumi Malaysia, atas alasan kekejaman yang telah dilakukan oleh PKM.

Bercakap kepada media, Chin Peng yang nama sebenarnya Ong Boon Hua, berkata beliau berhasrat menziarahi perkuburan ibubapanya serta menemui semula anggota keluarganya.

Chin Peng berada di bandar di selatan Thailand untuk menyambut ulangtahun Perjanjian Damai Hatyai, yang telah menamatkan perjuangan bersenjata PKM.

Perjanjian damai itu ditandatangani oleh Chin Peng dan Rashid Maidin yang mewakili PKM dan Tan Sri Abdul Rahim Noor dan Datuk Seri Megat Junid Megat Ayub bagi pihak kerajaan Malaysia pada 2 Disember 1989.

Keinginannya untuk pulang ke tanahair, begitu kuat sekali sehinggakan bekas pemimpin PKM itu sedang menimbang mengambil risiko masuk secara 'rahsia' dan terserahlah kepada pihak kerajaan untuk mengambil apa jua pun tindakan.

"Saya tidak ada niat lain. Saya berharap dapat pulang untuk berdoa untuk ibubapa dan saudara saya yang sudah pergi. Itulah pengharapan saya selagi masa masih ada,” katanya.

Chin Peng berkata beliau bersedia untuk bertemu dengan Datuk Seri Najib Abdul Razak berhubung perkara itu apabila perdana menteri melawat selatan Thai bulan depan.

Bagaimanapun, Chin Peng, yang berasal dari Sitiawan, tidak bersedia untuk memohon maaf di atas perjuangan bersenjatanya.

Ditanya sekiranya beliau sedia menimbang berbuat demikian sebagai 'tiket' untuk pulang, beliau termenung sejenak dan dengan tegas berkata 'Tidak'.

Peguamnya, Leong Cheok Keng, yang menemani Chin Peng sewaktu wawancara tersebut, mengkritik sebuah akhbar berbahasa Inggeris berhubung isu 'permohonan maaf' itu.

Dalam wawancara ekseklusif dengan akhbar The Star minggu lalu, Chin Peng dilaporkan telah memohon maaf kepada mangsa dan keluarga yang menjadi mangsa keganasan PKM.

Beliau dipetik sebagai berkata walaupun PKM tidak pernah berniat untuk membunuh orang awam yang tidak berdosa, tetapi beliau mengakui "kami mungkin telah melakukan kesilapan dalam beberapa kes".

Sebaliknya menurut Leong yang turut membawa rakaman wawancara dengan akhbar The Star, Chin Peng berkata beliau sedia memohon sekiranya ada bukti yang menunjukkan anggota PKM telah dengan sengaja membunuh rakyat yang tidak berdosa.

Katanya, adalah tidak adil bagi akhbar tersebut untuk memainkan isu "permohonan maaf" itu kerana ia memberi gambaran yang Chin Penang menyesal atau telah mengaku telah membunuh orang yang tidak berdosa.

- MALAYSIAKINI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90