Top Ad 728x90

,

Masalah pendidikan di Malaysia

Oleh Dr. Mohd Ridhuan Tee

Kita bergaduh dalam semua aspek. Semua yang baik ditolak mentah- mentah kerana hanya datang daripada sekumpulan yang tidak bersefahaman dengan kita. Kadang-kadang saya amat kasihan melihat umat Islam.

Sampai bilakah kita harus begini? Bilakah mereka boleh duduk semeja untuk mencapai persetujuan bersama dalam perkara- perkara bersifat fundamental? Memang saya tidak nafikan kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju, tetapi takkan dalam semua perkara. Sekurang-kurangnya kita boleh bersetuju dengan perkara-perkara asas. Sayangnya, dalam perkara asaspun bergaduh juga.

Sebagai umat Islam, kita berasa amat malang, kerana mereka yang tidak ada kena mengena dengan kalimah Allahpun tidak menyokong kita atau setidak-tidaknya bersikap neutral. Saya hanya mendengar kenyataan presiden MCA sahaja yang bersikap neutral, mahukan kita berhenti menuding jari kepada UMNO dalam isu ini. Namun, kenyataan beliau dikecam hebat dalam laman web dan kumpulan ultra kiasu. Beliau dikatakan cuba menagih simpati UMNO dan menutup masalah dalaman MCA.

Kumpulan ultra kiasu juga menentang habis-habisan UMNO dan umat Islam yang mahu mempertahankan kalimah Allah. Jika mereka ikhlas, sudah tentu kalangan mereka yang bukan Kristian yakni beragama Buddha-Taoism- Konfucius akan bertindak neutral, sebab mereka tidak menyembah Allah. Ini tidak, mereka secara terang menyokong penggunaan kalimah Allah kalangan Kristian, wal hal isu ini tiada kaitanpun dengan mereka. Inilah nasib UMNO selalu sendirian dalam mempertahankan Islam di dalam dan di luar Barisan Nasional. Tertanya-tanya saya bilakah masanya orang bukan Islam akan menyokong Melayu Islam. Adakah benar parti ultra kiasu ini menyokong perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS? Apakah umat Islam tidak sedar kadang kala mereka diperalatkan?

Saya dapat simpulkan di sini, maknanya, apa yang umat Islam lakukan, tetap akan dianggap salah disebabkan oleh fahaman politik yang berbeza. Saya amat takut dengan gejala yang berlaku. Orang lain bertepuk tangan dan bersorak gembira melihat perpecahan dan kelemahan kita dan mungkin menunggu masa untuk mengambil kesempatan.

- MINGGUAN MALAYSIA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90