Top Ad 728x90

Saman dihantar 48 jam

Mulai Ogos ini, pengguna jalan raya yang melakukan kesalahan trafik terutama memandu laju dan melanggar lampu isyarat menerima saman dihantar terus ke alamat mereka dalam tempoh 48 jam selepas kesalahan itu dikesan.

Tindakan itu dilaksana bila penggunaan Kamera Pengesan Saman Secara Automatik (AES) dikuatkuasakan, yang membolehkan gambar wajah pemandu dan plat nombor kenderaan mereka dirakam terus melalui teknologi radar kamera itu.

Maklumat dirakam itu dihantar terus ke pusat kawalan memproses bagi penghantaran saman kepada pesalah, kata Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya, Datuk Suret Singh.

“Melalui penguatkuasaan ini, pesalah jalan raya tidak dapat menafikan kesalahan dilakukan kerana gambar dan nombor kenderaan mereka tertera dalam saman akan dihantar.

“Saya memberi amaran kepada pengguna jalan raya, agar menukar amalan pemanduan mereka dari sekarang dan jangan menunggu sehingga Ogos apabila penguatkuasaan mula dijalankan,” katanya kepada Bernama dalam temubual ekslusif di pejabatanya, di sini semalam.

Suret berkata, projek AES digunapakai di kebanyakan negara maju termasuk Singapura mampu mendidik masyarakat untuk menjadikan mereka lebih berhati-hati dan mengikut peraturan jalan raya.

Beliau berkata, projek perintis AES dijalankan di beberapa lokasi terpilih pada Mei ini bagi mengenalpasti kelemahan dan untuk melatih anggota Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) mengendali 1,000 kamera yang dipasang di seluruh negara.

“Ia membabitkan 70 peratus kamera statik manakala 30 peratus kamera bergerak yang membuat penguatkuasaan beberapa di lokasi terpilih yang tidak diketahui pengguna jalan raya.

Kamera AES dipasang di lokasi berisiko tinggi berdasarkan statistik Institut Penyelidikan Kemalangan Jalan Raya Malaysia (Miros), antaranya di 265 kawasan lampu isyarat dan 556 kawasan kemalangan disebabkan kenderaan dipandu laju, katanya.

Beliau berkata, satu perjanjian akan ditandatangani antara JPJ dan dua syarikat pembekal kamera itu dalam masa terdekat ini.

AES adalah sebahagian daripada pendekatan penguatkuasaan elektronik yang diperkenalkan untuk mencapai sasaran nisbah hanya dua kematian daripada 10,000 kenderaan menjelang 2010.

Selain berfungsi sebagai perangkap kelajuan, Suret berkata AES juga boleh digunakan bagi mengatasi masalah jenayah yang berlaku di sepanjang jaringan jalan raya di seluruh negara dan memudahkan kaedah memantau keadaan lalu lintas.

- Bernama

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90