Top Ad 728x90

,

Penggodam siber Malaysia ditahan

NEW YORK 19 Nov. - Seorang penjenayah siber dari Malaysia dikatakan berjaya menggodam rangkaian komputer Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) dan mencuri hampir setengah juta nombor kad kredit dan debit, kata pejabat pendakwaraya di sini.

Lin Mun Poo, seorang rakyat Malaysia, ditahan pada 21 Oktober lalu sebaik sahaja tiba di AS dan didakwa semalam, kata pejabat peguam AS di Brooklyn.

Dia didakwa menggodam rangkaian komputer sebuah cawangan Rizab Persekutuan di Cleveland, Ohio; bank pusat AS, dan dalam secara berasingan turut mencuri hampir 400,000 nombor kad dan menceroboh beberapa sistem pertahanannya yang lain.

Mun Poo, yang kini ditahan dalam tahanan praperbicaraan dikatakan terlibat dengan penjualan maklumat dengan menggodam pelayan komputer milik institusi kewangan, kontraktor pertahanan dan syarikat besar, kata pejabat peguam AS.

Perkhidmatan Perisikan AS menangkap lelaki berusia 32 tahun itu beberapa jam selepas dia tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa John F. Kennedy di sini.

"Ejen Perkhidmatan Perisikan merampas komputer riba milik lelaki itu yang mengandungi data akaun kewangan dalam kuantiti yang besar, dan maklumat pengenalan persendirian yang diperolehinya dengan menggodam," kata pejabat pendakwaan.

Ketua Perkhidmatan Perisikan yang berpejabat di sini, Brian Parr berkata, jenayah siber bukan saja memberi kesan kepada infrastruktur kewangan negara, malah juga mendatangkan ancaman kepada keselamatan negara.

Selain daripada aktiviti pencerobohan yang dilakukan oleh Mun Poo, Perkhidmatan Perisikan juga mendakwa dia berjaya menggodam masuk sistem kontraktor Pentagon yang mungkin menyebabkan maklumat logistik ketenteraan sensitif terdedah.

Awal minggu ini, Setiausaha Pertahanan AS, Robert Gates memberi amaran bahawa serangan siber mendatangkan ancaman 'besar'.

- AFP

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90