Top Ad 728x90

,

Dalam masa 5 hari sampah Malaysia sebesar Perlis!

Mungkin ramai yang terkejut apabila membaca tajuk di atas, namun itulah dilema yang dialami negara ini. Sampah yang dihasilkan dalam tempoh lima hari sahaja boleh menutupi seluruh negeri di utara tanah air itu jika ia dikumpul dan diratakan.

Dalam setahun pula, bukan sahaja boleh memenuhi negeri Pahang bahkan juga separuh daripada keluasan Semenanjung Malaysia.

Ia adalah hasil yang 'disumbangkan' oleh penduduk negara yang berjumlah kira-kira 28 juta orang ketika ini.

'Sumbangan' tersebut membabitkan 30,000 tan sampah yang dibuang oleh isi rumah sehari atau 10,950,000 tan sampah dalam setahun.

Jumlah itu bersamaan dengan meletakkan sebanyak 30,000 lori berkapasiti satu tan di jalan raya sepanjang 90 kilometer sehari atau sejauh 32,850 kilometer selama setahun.

Jika setiap lori satu tan dianggarkan mempunyai panjang tiga meter dan lebar adalah dua meter maka luas lori tersebut adalah enam meter persegi atau 0.006 kilometer persegi.

Jika terdapat 30,000 buah lori, ia bersamaan dengan 180 kilometer persegi iaitu hampir menyamai luas 22 padang bola sepak berukuran antarabangsa.

Dalam tempoh lima hari sahaja ia boleh menutupi keseluruhan negeri Perlis yang berkeluasan 810 kilometer persegi.

Statistik dikeluarkan oleh Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam menunjukkan bagi 2008 sahaja, jumlah sampah domestik bagi Kuala Lumpur dan Selangor adalah sebanyak 1,841,372 tan.

Jumlah itu terus meningkat kepada 1,919,529 tan sampah pada 2009. Trend peningkatan itu terus berlaku memandangkan pertambahan isi rumah termasuk kehadiran pendatang asing yang kini dianggarkan berjumlah tiga juta orang.

Malangnya, masih ramai rakyat negara ini tidak memandang serius mengenai kepentingan membuang sampah serta mempraktikkan kitar semula bagi menjaga kebersihan alam sekitar.

Sebagai contoh, sekiranya terdapat 3,000 orang membuang plastik pembungkus gula-gula pada satu-satu masa, ia boleh menutupi sebuah gelanggang badminton.

Dalam masa sejam sahaja, ia mampu memenuhi sebuah padang bola sepak. Bagaimana jika seminggu, sebulan dan seterusnya setahun?

Masalah ini boleh dielakkan jika masyarakat sedar perlunya mereka membuang sampah di tempat yang disediakan bagi menjaga kebersihan apatah lagi plastik merupakan bahan yang sukar untuk dilupuskan.

Justeru setiap individu perlu mengetahui cara untuk mengurangkan pembuangan sampah dengan menjalankan aktiviti kitar semula.

Mahatma Gandhi pernah berkata: ''Kita tidak mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita tetapi meminjamnya daripada generasi yang akan datang".

Maka, jangan kecewa jika kegagalan menjalankan tanggungjawab, membuka ruang kepada generasi akan datang menyalahkan kita.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90