Top Ad 728x90

Produk Kosmetik Derma-Rx Arbutin-R Cream Dilarang Dijual Kerana Beracun

Pengguna dinasihatkan tidak menggunakan krim jenama Derma-Rx Arbutin-R Cream yang didapati mengandungi racun yang berbahaya kepada kulit.

Pengarah Kanan Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan Datuk Eisah Abdul Rahman berkata produk keluaran Sepanyol itu tidak lagi dibenarkan dijual diMalaysia setelah ujian menunjukkan ia mengandungi racuan berjadual, tretinoin dan hydroquinone.

"Penggunaan tretinoin dan hydroquinone adalah tidak dibenarkan dalam produk kosmetik. Produk yang mengandungi bahan-bahan itu boleh membawa pelbagai kesansampingan kepada pengguna dan hanya boleh digunakan dengan nasihat profesional kesihatan," katanya dalam satu kenyataan, Jumaat.

Tretinoin boleh menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, kulit mengelupas dan hipersensitif kepada cahaya matahari.

Hydroquinone juga boleh menyebabkan kemerahan pada kulit, ketidakselesaan, perubahan warna kulit yang tidak diingini, malah kulit menjadi hipersensitif.

Eisah berkata syarikat yang bertanggungjawab terhadap produk itu telah diarah memberhentikan penjualan dan pembekalannya serta merta selain memanggilbalik kesemua stok dari pasaran dalam temph 72 jam.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90