Top Ad 728x90

Pendidikan Vokasional & Teknikal Bukan Kelas Kedua - Nor Mohamed

Pendidikan vokasional dan teknikal tidak lagi boleh dianggap sebagai pendidikan kelas kedua, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Beliau berkata ibu bapa dan pelajar perlu mengubahkan persepsi negatif terhadap pendidikan vokasional dan teknikal yang menjanjikan pekerjaan dan gaji lumayan di merata dunia ketika ini.

"Kerajaan sedang berusaha menjadikan pendidikan teknikal dan latihan vokasional sebagai pilihan utama pelajar terbaik negara seperti yang diamalkan oleh negara-negara maju.

"Ia bukan lagi pendidikan kelas kedua, ia sudah menjadi aliran pendidikan utama terutamanya di negara-negara maju. Kerajaan mahukan lebih ramai pelajar mengikuti pendidikan teknikal dan vokasional," katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran program Skim Latihan 1Malaysia (SL1M) fasa kedua di Putrajaya.

Nor Mohamed berkata kerajaan menyediakan peluang yang lebih luas kepada lepasan latihan kemahiran untuk meningkatkan tahap kemahirannya setaraf dengan kelayakan ijazah, sarjana dan doktor falsafah. Beliau berkata pelajar mula didedahkan asas mata pelajaran vokasional dan boleh memilih jurusan kemahiran seawal usia 13 tahun iaitu semasa berada di tingkatan satu.

"Kajian menunjukkan hanya 10 peratus daripada jumlah pelajar negara ini mengikuti pendidikan vokasional iaitu agak kecil, jika dibandingkan dengan negara lain seperti Jerman sebanyak 59 peratus, Australia 62 peratus, Belanda 68 peratus, Indonesia 51 peratus, Thailand 41 Peratus dan Korea Selatan 28 peratus," katanya.

Dalam ucapannya sebelum itu, beliau berkata seramai 3,000 graduan sedang mengikuti program SL1M yang dikendalikan oleh 26 syarikat berkaitan kerajaan (GLC) seperti Telekom, TNB, Sime Darby dan Bank Negara.

Nor Mohamed berkata sambutan menggalakkan dalam fasa pertama membawa kepada cadangan pelaksanaan fasa kedua yang akan diperluaskan kepada syarikat-syarikat swasta.

"SL1M fasa kedua melibatkan penyertaan 2,200 graduan dengan penglibatan 31 syarikat iaitu lapan syarikat GLC dan 23 syarikat swasta," katanya.

- BERNAMA

1 Comment:

  1. ni lagi seekor boddoh punya makhluk. Lagi nak bohong... memang sejak dulu budak2 vokesional dipandang rendah... budak2 yg masuk voke ni selalunya yg tak cemerlang dlm spm... tok sah nak borak lah...

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90