Top Ad 728x90

,

Kelebihan Niaga Hadapan

SEMEMANGNYA dagangan niaga hadapan memiliki banyak kelebihan kerana pelabur tidak perlu bertumpu dengan individu saham dalam pasaran ekuiti yang merangkumi pelbagai saham.

Dengan adanya niaga hadapan, pelabur boleh menjana keuntungan daripada komoditi yang tidak mempunyai hubungan rapat dengan pasaran ekuiti. Malah, dengan adanya alternatif ini, pelabur boleh mempelbagaikan portfolio mereka dan menyesuaikan risiko.

Satu lagi kelebihan dagangan niaga hadapan adalah keupayaan untuk berdagang sepanjang musim. Tidak seperti pasaran saham, pasaran niaga hadapan adalah aktif didagang tidak kira sama ada pasaran adalah baik ataupun tidak. Dengan kelebihan ini, pelabur berupaya untuk memaksimumkan pulangan mereka.

Contohnya, seseorang pelabur dibenarkan untuk jualan pendek dalam pasaran niaga hadapan. Dalam pasaran ekuiti Malaysia, jualan pendek saham adalah tidak dibenarkan. Dalam keadaan ini, keuntungan hanya dapat dijana apabila pasaran saham meningkat.

Sebaliknya, dalam pasaran niaga hadapan, pelabur adalah dibenarkan untuk jualan pendek, sekali gus menjadikan niaga hadapan lebih fleksibel.

Paling penting, dagangan niaga hadapan membantu melindungi portfolio pelabur dan mengurangkan turun naik harga yang kemungkinan menjejaskan kepentingan pelabur.

Dalam pasaran yang tidak menentu, perdagangan niaga hadapan boleh digunakan untuk mengurangkan risiko pelabur yang lebih cenderung kepada risiko rendah.

Niaga hadapan juga merupakan satu kelebihan terhadap pelabur yang berisiko tinggi. Bergantung kepada pergolakan pasaran, pelabur yang gemar risiko tinggi (biasanya spekulator) boleh memaksimumkan keuntungan daripada pergerakan pasaran dengan kos dagangan yang minimum.

Salah satu kelebihan paling ketara dalam niaga hadapan adalah keupayaan untuk mengumpil. Ia merupakan satu kelebihan kewangan pelaburan tertentu yang membolehkan individu untuk mengawal aset dalam nilai yang lebih besar daripada nilai yang dilabur.

Dalam niaga hadapan, anda perlu menyerahkan margin awal serta mengekalkan margin tersebut pada tahap yang ditetapkan. Margin adalah jumlah wang yang perlu dikemukakan untuk mengawal kontrak niaga hadapan. Misalnya, anda telah mendepositkan AS$21,600 dalam akaun margin untuk membeli satu kontrak niaga hadapan perak. Anda kini mengawal 5000 auns perak bernilai AS$ 200,000 (perak pada AS$40 x 5,000oz) dengan margin awal hanya AS$21,600.

Pengumpilan, seperti yang ditunjukkan dalam contoh di atas, membolehkan seseorang individu untuk menggunakan modal yang berjumlah kecil (AS$1,600) untuk mengawal aset yang berjumlah besar (AS$200,000).

Selain itu, niaga hadapan memerlukan masa yang lebih pendek berbanding dengan pelaburan lain. Memandangkan seseorang boleh membuat pelaburan dalam indeks, ia adalah satu kelebihan kerana tidak perlu memilih saham tertentu atau menganalisis laporan kewangan syarikat. Niaga hadapan membolehkan anda membuat pelaburan terhadap indeks secara keseluruhan. Ini secara langsung mengelak daripada kerumitan untuk memilih saham-saham yang 'murah' ataupun 'baik'.

Satu lagi kelebihan dagangan niaga hadapan adalah kos urus niaga yang rendah. Biasanya, kadar komisen kontrak niaga hadapan adalah lebih rendah berbanding nilai ekuiti yang sama. Kini dengan adanya dagangan secara dalam talian , kadar komisen adalah lebih rendah.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90