Top Ad 728x90

Pasaran Kereta Manual Kekal

Kereta manual akan terus berada di pasaran walaupun ujian memandu menggunakan kereta automatik mula diperkenalkan.

Beberapa syarikat pembuat dan pengedar kereta berpendapat kereta manual masih relevan dalam pasaran tempatan walaupun berlaku perubahan polisi.

Jurucakap syarikat pengeluar kereta nasional Proton Holding Bhd berkata masih terlalu awal untuk mengatakan perubahan polisi ini akan memberi kesan kepada industri automotif negara,

Bagaimanapun kerana ramai pelanggan Proton memilih untuk membeli kereta automatik, pihaknya percaya bahawa polisi berkenaan akan lebih mesra pengguna.

"Peningkatan permintaan kereta model automatik sudah boleh dijangka, namun kita tidak menjangkakan perubahan serta-merta nisbah permintaan antara kereta automatik dan manual dalam masa terdekat.

"Namun peningkatan permintaan bagi model automatik boleh disebabkan oleh banyak faktor seperti peningkatan pendapatan atau perubahan dalam persekitaran memandu (dari luar bandar ke bandar)," kata jurucakap itu.

Pada masa ini, nisbah pengeluaran am Protol bagi model kereta automatik dan manual berdasarkan permintaan pasaran adalah 60:40.

Proton juga tidak menjangkakan untuk menghentikan pengeluaran kereta manual dalam masa terdekat.

"Di negara-negara lain di mana dasar lesen memandu yang sama telah diamalkan untuk jangka masa yang panjang, masih ada permintaan untuk kereta manual," kata Proton.

Antara negara yang mempunyai dasar-dasar lesen memandu yang serupa ialah Britain, Australia, New Zealand dan Singapura.

Dalam pada itu Naza Group tidak melihat apa-apa kesan ke atas pengeluaran kereta atau jualan mereka kerana kebanyakan model yang dijual adalah jenis automatik.

Dalam lapan model kereta Kia, hanya satu model menggunakan sistem manual, manakala bagi enam kereta Peugeot, hanya satu model menawarkan pelanggan pilihan antara manual ataupun automatik.

"Oleh itu, peraturan ini mungkin tidak mempunyai kesan besar ke atas trend jualan," kata jurucakap Naza Group.

Sebelum ini, kerajaan mengumumkan cadangan penggunaan kenderaan transmisi automatik bagi ujian memandu yang akan dilaksanakan pada Mei setelah pengubahsuaian terhadap Kurikulum Baru Pendidikan Pemandu siap.

Bagaimanapun mereka yang memegang lesen memandu selepas diuji dengan kenderaan transmisi automatik hanya dibenarkan memandu kenderaan jenis itu sahaja.

- MSTAR

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90