Buku : Serlahkan Aura Guru Super
Menjadi guru super bukan satu impian, tetapi satu kewajipan. Para pendidik wajib menjadi guru yang terbaik dalam perjuangan memandaikan anak bangsa.
Bukan mudah mahu menyantuni pelajar, melayan kerenah rakan sekerja, dan sekali gus mentadbir seluruh sekolah. Walau bagaimanapun, seorang guru super pasti dapat memikul amanah ini dengan sebaik-baiknya.
Dalam buku ini, penulis berkongsi cerita, ilmu, dan pengalaman beliau mendidik para pelajar dan mentadbir sekolah. Kata-katanya bersulam nasihat, tegurannya lembut dalam ketegasan, dan didikannya meresap ke dalam hati. Antaranya adalah:
Kaizen dan penambahbaikan yang berterusan
Belajar daripada kejayaan orang lain
Menawan hati orang atasan dengan prinsip Pemimpin 360ยบ
Anak yang baik mendengar kata
Falsafah guru super:
Rancang dengan teliti,
Usaha tanpa henti,
Tukar impian jadi realiti,
Kerja sepenuh hati,
Kejayaan sama-sama dinikmati,
Rehat selepas mati,
Di akhirat syurga menanti.
Bahagian 1 : Benarkah Kata Pelajar…
Bab 1 Cikgu – Penyayang
Bab 2 Cikgu – Berwawasan
Bab 3 Cikgu – Motivator
Bab 4 Cikgu – Sumber Inspirasi
Bahagian 2 : Benarkah Kata Staf Sokongan…
Bab 5 Cikgu – Bercita-cita Tinggi
Bab 6 Cikgu – Bersungguh-sungguh
Bab 7 Cikgu – Teliti
Bab 8 Cikgu – Tidak Mengira Waktu, Tenaga dan Wang Ringgit
Bab 9 Cikgu – Menyinari, Membangun dan Memajukan SHAMS
Bab 10 Cikgu – Membimbing
Bab 11 Cikgu – Motivator
Bab 12 Cikgu – Memahami dan Prihatin
Bab 13 Cikgu – Tegas tetapi Berhati Lembut
Bab 14 Cikgu – Bertimbang Rasa dan Adil
Bab 15 Cikgu – Menghargai
Bab 16 Cikgu – Memberi Peluang Sama Rata Kepada Guru dan Staf Sokongan
Bab 17 Cikgu – Mesra Bekerja Dalam Satu Pasukan dan Mudah Didekati
Bahagian 3 : Benarkah Kata Guru…
Bab 18 Cikgu – Jurumudi dan Sumber Inspirasi
Bab 19 Cikgu – Motivator dan Penggerak Budaya Kerja Cemerlang
Bab 20 Cikgu – Membina Budaya Kerja Berpasukan
Bab 21 Cikgu – Berwawasan dan Berpandangan Jauh
Bab 22 Cikgu – Peneraju Kegemilangan
Bab 23 Cikgu – Menjana Budaya Kerja Penyu
Bab 24 Cikgu – Membudayakan Belajar Sepanjang Hayat
Bab 25 Cikgu – Bekerja Kuat, Genggam Bara Api Biar Sampai Jadi Arang
Bab 26 Cikgu – Pemergianmu Sukar Diganti
Bab 27 Cikgu – Baik, Berbudi dan Berjasa
Bahagian 4 : Benarkah Kata Guru Penolong Kanan…
Bab 28 Cikgu – Kreatif
Bab 29 Cikgu – Inovatif
Bab 30 Cikgu – Pemimpin yang Hebat
Bab 31 Cikgu – Pembimbing
Bab 32 Cikgu – Tegas Dalam Kelembutan
Bab 33 Cikgu – Mengambil Kira Kebajikan Semua
Bab 34 Cikgu – Mempunyai Kesabaran Tinggi
Bab 35 Cikgu – Teliti Dalam Melakukan Sesuatu
Bab 36 Cikgu – Ghairah Buat yang Terbaik
Bab 37 Cikgu – Berkeperihatinan Tinggi
Bab 38 Cikgu – Dapat Membuat Keputusan Cepat dan Tepat
Bab 39 Cikgu – Mesra dan Mudah Didekati
Bab 40 Cikgu – Mengaplikasi Kaizen
Bab 41 Cikgu – Kuat Bekerja
Bab 42 Cikgu – Berprinsip
Bab 43 Cikgu – Meninggalkan Hasil Kerja Cemerlang
Penutup
Lampiran 1: Teks Ucapan Wakil Pelajar
Lampiran 2: Teks Ucapan Wakil Staf Sokongan
Lampiran 3: Teks Ucapan Wakil Guru
Lampiran 4: Teks Ucapan Guru Penolong Kanan
Lampiran 5: Laporan Kajian Penanda Arasan di SMKA Sheikh Hj Mohd Said, Seremban (petikan buku: Amalan-Amalan Terbaik Pengurusan dan Kepimpinan Sekolah Menengah Malaysia, IAB, 2005)
Buku ini boleh dibeli di kedai buku atau secara online di: http://www.bookcafe.com.my/en/pendidikan/serlahkan-aura-guru-super-en.html