Buku : Serlahkan Aura Guru Super


Menjadi guru super bukan satu impian, tetapi satu kewajipan. Para pendidik wajib menjadi guru yang terbaik dalam perjuangan memandaikan anak bangsa.

Bukan mudah mahu menyantuni pelajar, melayan kerenah rakan sekerja, dan sekali gus mentadbir seluruh sekolah. Walau bagaimanapun, seorang guru super pasti dapat memikul amanah ini dengan sebaik-baiknya.

Dalam buku ini, penulis berkongsi cerita, ilmu, dan pengalaman beliau mendidik para pelajar dan mentadbir sekolah. Kata-katanya bersulam nasihat, tegurannya lembut dalam ketegasan, dan didikannya meresap ke dalam hati. Antaranya adalah:

Kaizen dan penambahbaikan yang berterusan
Belajar daripada kejayaan orang lain
Menawan hati orang atasan dengan prinsip Pemimpin 360ยบ
Anak yang baik mendengar kata



Falsafah guru super:

Rancang dengan teliti,
Usaha tanpa henti,
Tukar impian jadi realiti,
Kerja sepenuh hati,
Kejayaan sama-sama dinikmati,
Rehat selepas mati,
Di akhirat syurga menanti.







Bahagian 1 : Benarkah Kata Pelajar…

Bab 1 Cikgu – Penyayang

Bab 2 Cikgu – Berwawasan

Bab 3 Cikgu – Motivator

Bab 4 Cikgu – Sumber Inspirasi



Bahagian 2 : Benarkah Kata Staf Sokongan…

Bab 5 Cikgu – Bercita-cita Tinggi

Bab 6 Cikgu – Bersungguh-sungguh

Bab 7 Cikgu – Teliti

Bab 8 Cikgu – Tidak Mengira Waktu, Tenaga dan Wang Ringgit

Bab 9 Cikgu – Menyinari, Membangun dan Memajukan SHAMS

Bab 10 Cikgu – Membimbing

Bab 11 Cikgu – Motivator

Bab 12 Cikgu – Memahami dan Prihatin

Bab 13 Cikgu – Tegas tetapi Berhati Lembut

Bab 14 Cikgu – Bertimbang Rasa dan Adil

Bab 15 Cikgu – Menghargai

Bab 16 Cikgu – Memberi Peluang Sama Rata Kepada Guru dan Staf Sokongan

Bab 17 Cikgu – Mesra Bekerja Dalam Satu Pasukan dan Mudah Didekati



Bahagian 3 : Benarkah Kata Guru…

Bab 18 Cikgu – Jurumudi dan Sumber Inspirasi

Bab 19 Cikgu – Motivator dan Penggerak Budaya Kerja Cemerlang

Bab 20 Cikgu – Membina Budaya Kerja Berpasukan

Bab 21 Cikgu – Berwawasan dan Berpandangan Jauh

Bab 22 Cikgu – Peneraju Kegemilangan

Bab 23 Cikgu – Menjana Budaya Kerja Penyu

Bab 24 Cikgu – Membudayakan Belajar Sepanjang Hayat

Bab 25 Cikgu – Bekerja Kuat, Genggam Bara Api Biar Sampai Jadi Arang

Bab 26 Cikgu – Pemergianmu Sukar Diganti

Bab 27 Cikgu – Baik, Berbudi dan Berjasa





Bahagian 4 : Benarkah Kata Guru Penolong Kanan…

Bab 28 Cikgu – Kreatif

Bab 29 Cikgu – Inovatif

Bab 30 Cikgu – Pemimpin yang Hebat

Bab 31 Cikgu – Pembimbing

Bab 32 Cikgu – Tegas Dalam Kelembutan

Bab 33 Cikgu – Mengambil Kira Kebajikan Semua

Bab 34 Cikgu – Mempunyai Kesabaran Tinggi

Bab 35 Cikgu – Teliti Dalam Melakukan Sesuatu

Bab 36 Cikgu – Ghairah Buat yang Terbaik

Bab 37 Cikgu – Berkeperihatinan Tinggi

Bab 38 Cikgu – Dapat Membuat Keputusan Cepat dan Tepat

Bab 39 Cikgu – Mesra dan Mudah Didekati

Bab 40 Cikgu – Mengaplikasi Kaizen

Bab 41 Cikgu – Kuat Bekerja

Bab 42 Cikgu – Berprinsip

Bab 43 Cikgu – Meninggalkan Hasil Kerja Cemerlang



Penutup

Lampiran 1: Teks Ucapan Wakil Pelajar

Lampiran 2: Teks Ucapan Wakil Staf Sokongan

Lampiran 3: Teks Ucapan Wakil Guru

Lampiran 4: Teks Ucapan Guru Penolong Kanan

Lampiran 5: Laporan Kajian Penanda Arasan di SMKA Sheikh Hj Mohd Said, Seremban (petikan buku: Amalan-Amalan Terbaik Pengurusan dan Kepimpinan Sekolah Menengah Malaysia, IAB, 2005)


Buku ini boleh dibeli di kedai buku atau secara online di: http://www.bookcafe.com.my/en/pendidikan/serlahkan-aura-guru-super-en.html
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url