Top Ad 728x90

Proton P3-21A Kereta Global


Model baharu Proton Holdings Bhd, dengan nama kod P3-21A, merupakan kereta global dalam banyak aspek, kata Pengarah Operasi Kanannya Dr Wolfgang Karl Epple.

Epple berkata ini kerana pakar-pakar dari seluruh dunia terlibat dalam proses membangunkan dan mereka bentuk kereta berkenaan.

"Kami mempunyai proses penanda aras antarabangsa seperti simulasi. Pasukan yang membangunkan kereta itu juga antarabangsa. Kami mempunyai pakar dari Itali, Perancis, Jerman, Korea, (terlibat) dalam pembangunan kereta itu," katanya kepada pemberita pada acara Proton, "Power of 1" di Stadium Bukit Jalil, di sini Khamis.

Komponen untuk P3-21A juga datang dari pelbagai pelosok dunia termasuk Australia, Eropah, Korea dan Jepun, katanya.

"Komponen dan kelengkapan juga global. Jika anda meletakkan kelengkapan global dalam komponen, orang, proses, gaya dan pakej, anda dapat suatu yang global," kata Epple.

P3-21A dibina dengan empat teras iaitu gaya, keselamatan, prestasi dan kemudahan, katanya.

Ketua Bahagian Kejuruteraan Perusahaan Otomobil Nasional Sdn Bhd Azlan Othman berkata P3-21A merupakan hasil daripada kerjasama dengan firma berpangkalan di Itali, Italdesign Giugiaro, yang akan membawa Proton ke tahap baru dalam aspek rekabentuk.

"Ia merupakan kereta global yang akan membawa Proton ke peringkat berikutnya. Ia suatu yang menarik dan menunjukkan imej dan hala tuju korporat baru Proton. Tema P3-21A ialah reka bentuk dan kecantikan yang berkekalan, yang mampu mengatasi masa," katanya kepada pemberita di sini.

Azlan berkata Proton melihat kepada semua perspektif dalam aspek elemen kereta.

"Di bahagian hadapan, terdapat ilustrasi yang jelas dalam penampilan korporat yang baru bagi Proton. Kami panggilnya imej grafik tunggal," katanya.

Menurut Azlan, pasukan beliau mengambil masa hampir setahun di Itali untuk bekerja dengan Italdesign Giugiaro dalam usaha mewujudkan reka bentuk P3-21A.

"Kami mahu mempunyai idea baru, pandangan dan perspektif berbeza," kata beliau.

Azlan yang menyifatkan P3-21A sebagai "arca bergerak" berkata membeli kereta itu seperti membayar untuk "banyak kereta" kerana ia benar-benar sebuah kereta global.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90