Top Ad 728x90

Hentikan guna toksin

KEBANYAKAN produk harian yang digunakan diperbuat daripada bahan kimia yang berpotensi memudaratkan diri kita dan anak-anak serta bumi.

Mengurangkan penggunaan bahan kimia berbahaya setiap hari boleh membantu melindungi alam sekitar dan mengurangkan pendedahan terhadap toksin-toksin ini dan kesan sampingannya.

Bersempena dengan Hari Bumi, I-Green (M) Sdn. Bhd. menganjurkan satu kempen Tukar Toksin Anda di Karnival Hari Bumi Justlife yang berlangsung 19 sehingga 22 April 2012, lalu di Mont Kiara Mall, Kuala Lumpur.

Penglibatan I-Green itu bertujuan meningkatkan kesedaran umum untuk menghentikan penggunaan toksin dalam produk harian sebagai usaha menyelamatkan bumi dan melindungi kehidupannya.

Pada kempen itu, setiap individu digalakkan membawa bersama sebarang produk penjagaan kulit bayi atau kanak-kanak atau produk penjagaan diri dewasa seperti sabun pencuci muka dan mandian atau syampu untuk ditukarkan dengan rangkaian penjagaan kulit yang diiktiraf organik - Bud Organics atau Esmeria Organics.

Setiap keluarga dibenarkan menukar sehingga dua jenis produk dan tawaran tersebut sah sehingga stok masih ada.

Pertukaran produk itu juga dibuat di sebarang rangkaian Justlife yang terletak di The Curve, The Gardens, Subang Jaya, Puchong, Seremban, Melaka dan Pulau Pinang semasa Karnival Hari Bumi Justlife berlangsung.

I-Green telah mengadakan majlis pelancaran kempen tersebut di Tadika Krisaliz dengan 70 kanak-kanak telah membawa produk penjagaan kulit mereka untuk ditukarkan dengan produk penjagaan kulit bebas toksin.

Acara menarik pada hari berkenaan adalah sesi bercerita buku kanak-kanak yang berjudul Where on Earth is the Environment?, karya Allie Hill yang diceritakan oleh pencerita profesional, Elaine Foster. Buku itu merupakan sebahagian daripada projek komuniti I-Green.

"Sebagai sebuah syarikat penjagaan kulit, menjadi tanggungjawab kami untuk menyebarkan mesej di kalangan golongan muda kerana seperti yang diketahui kanak-kanak mampu dan ingin menyelamatkan bumi ini.

"Pada masa yang sama, usaha pertukaran produk ini memberi manfaat kepada diri mereka dan mengurangkan pendedahan terhadap toksin-toksin yang dikenali dengan sifat-sifat karsinogenik dan kesan sampingan yang mengganggu hormon individu," kata Pengarah Urusan I-Green (M) Sdn. Bhd., Soo Siew Peng.

Katanya, kesedaran kepentingan membaca senarai bahan-bahan di label produk penjagaan kulit mungkin suatu yang masih baharu di peringkat ini.

"Kebanyakan kita yang telahsedar berusaha untuk membaca label makanan dan kami berharap golongan dewasa, khususnya ibu bapa, untuk melihat label-label yang tertera di produk-produk penjagaan kulit diri dan anak-anak mereka.

"Bahan kimia berbahaya seperti SLS, SLES, PEGS, DEA, EDTA, paraben, ftalat, wangian dan pewarna tiruan harus dielakkan," tambah Siew Peng.

Maklumat lanjut berkenaan ramuan kosmetik berbahaya boleh didapati di laman sesawang Environmental Working Group, www.ewg.org

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90