Top Ad 728x90

,

Hanya 38 peratus pekerja puas hati dengan pengurusan

Gaya kepimpinan dan pengurusan memainkan peranan penting di tempat kerja dan 38 peratus responden puas hati dengan gaya kepimpinan pengurusan mereka sekarang, kata Kajian Tenaga Kerja Global Kelly Services Inc.

Menurut kajian itu, penilaian yang paling memberangsangkan adalah dari Amerika, yang mana 45 peratus berkata mereka puas hati dengan kepimpinan pihak pengurusan mereka sekarang, jauh mendahului kedua-dua Eropah, Timur Tengah dan Afrika (EMEA) pada 34 peratus dan Asia-Pasifik pada 39 peratus.

Hampir 170,000 pekerja di 30 negara mengambil bahagian dalam kajian itu, termasuk lebih 2,000 di Malaysia, kata Kelly Services dalam satu kenyataan.

"Berbanding dengan negara-negara lain, rantau Asia-Pasifik berada pada kedudukan yang agak baik bagi kepimpinan pengurusan dengan India (65 peratus), Indonesia (58 peratus), Malaysia (58 peratus), New Zealand (52 peratus), Singapura (52 peratus) berada di tempat-tempat teratas.

"Thailand, China, dan Hong Kong menerima markah yang rendah pada masing-masing 44 peratus, 40 peratus dan 38 peratus daripada pekerja," katanya.

Kelly Services berkata pekerka di Asia-Pasifik didapati paling kurang untuk memuji majikan mereka berbanding responden dari wilayah Amerika dan EMEA.

"Bagaimanapun, 60 peratus pekerja di China, Thailand, India dan New Zealand berkata positif tentang majikan mereka, manakala di Malaysia dan Singapura adalah pada 52 peratus dan Indonesia 50 peratus," katanya.

Pengarah urusan Kelly Services, Malaysia, Melissa Norman berkata, salah satu daripada sasaran utama ketua yang efektif adalah untuk menggalakkan pekerja mencapai kecemerlangan.

"Kurang daripada separuh yang dikaji (48 peratus) berkata mereka terinspirasi oleh pihak pengurusan mereka untuk memberikan prestasi terbaik di tempat kerja," kata beliau.

- BERNAMA

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90