Top Ad 728x90

,

Lindungi hak cipta

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL

CUBA lihat tudung yang anda pakai, adakah anda tahu siapa pereka asal tudung tersebut? Bagaimana jika anda dituduh sebagai bersubahat dengan penciplak kerana anda tidak tahu sama ada tudung tersebut memang ciptaan asli atau telah ditiru bulat-bulat oleh orang lain? Tentu anda tidak mahu terlibat dengan situasi tersebut bukan?

Persoalannya sekarang siapakah pemilik asal ciptaan tudung tersebut? Adakah anda membeli tudung yang telah mendapat kelulusan pengeluarannya oleh pencipta asalnya.

Bagaimana pula dengan kerepek yang anda makan? Jika anda sendiri mahu menjadi pengusaha kerepek itu adakah anda menjadi pemilik kerepek tersebut?

Persoalan di atas membawa kita pada dua keadaan yang berbeza.

Yang pertama melibatkan pemilikan harta zahir dan yang kedua siapakah yang berhak dikatakan pencipta asal harta tersebut.

Timbalan Ketua Pengarah (Harta Industri), Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO), Shamsiah Kamarudin berkata, harta intelek adalah hasil ciptaan minda sama ada dalam bentuk reka cipta, simbol, nama dan reka bentuk yang digunakan dalam perdagangan serta karya sastera dan seni.

Manakala komponennya membabitkan paten, cap dagangan, reka bentuk perindustrian, petunjuk geografi, hak cipta dan susun atur litar bersepadu.

"Di bawah undang-undang harta intelek, pemegang salah satu daripada hak intelek yang bersifat abstrak itu mempunyai hak eksklusif tertentu untuk harta intelek yang mereka cipta," kata Shamsiah yang ditemui di pejabatnya yang terletak di Wisma UOA, Bangsar, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Ujar Shamsiah, ini merupakan satu isu yang perlu diambil perhatian oleh kumpulan sasaran kerana dengan memiliki sesuatu karya, ia mampu memberikan pulangan berganda kepada pemilik berkenaan menerusi strategi pemasaran atau melalui penjualan hak, pelesenan atau francais sehingga ke pasaran peringkat global.

"Untuk mempromosikan sesuatu produk perlulah ada jenama. Usahawan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) contohnya perlu mengambil isu cap dagangan ini sebagai sesuatu yang serius kerana jika tersilap langkah atau cuai mengenainya, ia boleh mendatangkan kerugian kembali kepada pereka asal produk," ujarnya.

Tambah Shamsiah, perlindungan diberi bertujuan mengawal dan melindungi ciptaan seseorang.

Maka orang lain tidak boleh sewenang-wenangnya menggunakan hasil kreativiti orang lain dan mendapat keuntungan ke atasnya pula.

Mengenai cap dagangan pula, beliau menerangkan, ia adalah sebarang tanda yang dapat membezakan barangan dan perkhidmatan seseorang peniaga daripada peniaga yang lain seperti perkataan, logo, gambar, nama, huruf, nombor atau kombinasi daripada unsur berkenaan.

Reka bentuk perindustrian pula merangkumi reka bentuk luaran keseluruhan yang memberi penampilan unik pada sesuatu barang atau produk dihasilkan.

Mengenai permohonan dan proses yang dilakukan, katanya, pemeriksaan dipercepatkan daripada enam bulan kepada tiga minggu.

Manakala pemeriksaan biasa ialah 12 bulan dan tempoh perlindungan pula ialah 10 tahun dari tarikh difailkan dan boleh diperbaharui bagi setiap 10 tahun.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90