Top Ad 728x90

,

Samsung diarah bayar Apple RM3.2b

SAN JOSE, California 25 Ogos - Selepas setahun melalui proses perbicaraan, para juri di sini semalam memutuskan bahawa syarikat teknologi Korea Selatan, Samsung mengambil teknologi inovatif yang digunakan Apple bagi membuat revolusi iPhone and iPad keluaran syarikat berkenaan.

Para juri mengarahkan Samsung untuk membayar kepada Apple sejumlah AS$1.05 bilion (RM3.2 bilion).

Bagaimanapun, Samsung akan membuat rayuan berhubung keputusan itu.

Apple Inc. memfailkan tuntutan mahkamah berhubung pelanggaran paten pada April tahun lalu dan menuntut gantirugi tertinggi sebanyak AS$2.5 bilion (RM7.75 bilion) daripada pesaingnya itu.

Samsung Electronics Co. bagaimanapun bertindak menyaman semula Apple dan menuntut ganti rugi sebanyak AS$399 juta (RM1.2 bilion).

Keputusan itu bagaimanapun memihak kepada Apple setelah juri menolak semua tuntutan Samsung ke atas Apple.

Juri juga pada masa yang sama menolak tuntutan Apple membabitkan kira-kira dua dozen peralatan Samsung serta menolak tuntutan ganti rugi AS$2.5 bilion sebagaimana yang diminta Apple.

Bagaimanapun, juri mendapati, beberapa produk Samsung telah secara tidak sah menggunakan ciptaan Apple seperti kebolehan membesarkan saiz teks dengan menggunakan jari.

Sebahagian daripada tuntutan mahkamah juga, Apple menuntut Samsung menarik balik telefon bimbit dan komputer tablet popular syarikat Korea itu daripada pasaran AS.

Hakim dijangka membuat keputusan berhubung perkara itu tidak lama lagi.

Sementara itu, semasa menutup hujah perbicaraannya, peguam Apple, Harold McElhinny mendakwa Samsung 'mempunyai krisis reka bentuk' selepas pelancaran iPhone pada 2007 manakala eksekutif Samsung secara tidak sah membuat keuntungan daripada kejayaan gajet itu.

Peguam Samsung membalas hujah itu dengan mendakwa mereka boleh menunaikan kemahuan pengguna dengan menghasilkan skrin besar pada telefon pintar mereka.

Katanya, Samsung tidak melanggar sebarang paten Apple dan seterusnya mendakwa inovasi syarikat Amerika itu sebenarnya dicipta syarikat lain.

- AGENSI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90