Top Ad 728x90

Gaya hidup sihat cegah penyakit

Apa yang anda bayangkan dengan angka 88888? Bagi masyarakat Cina, lapan menjadi angka membawa tuah kerana sebutannya dalam bahasa Cina, batt seakan sama dengan sebutan bertuah atau kekayaan, fatt.

Kini formula lima angka lapan ini akan membawa tuah pada kesihatan jika anda amalkan secara berterusan.

Kempen 88888 ini diperkenalkan oleh Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai pada Januari awal tahun lalu. Menurut beliau, formula ini merupakan amalan gaya hidup yang dapat menghindari penyakit tidak berjangkit.

Ia merangkumi makan sehingga 80 peratus kenyang, makan malam sebelum pukul 8 malam, minum lapan gelas air, tidur cukup lapan jam dan berjalan kaki 8,000 langkah sehari.

80 peratus kenyangPengarah Perkhidmatan Perubatan Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Abu Hasan Samad memberitahu, orang ramai boleh mengubah amalan pemakanan dan senaman menerusi formula ' 88888 '.

"Jika kita lihat gaya hidup masyarakat dahulu dan sekarang sangat berbeza. Dulu, masyarakat tidak makan makanan segera sebaliknya, makan sayur-sayuran yang ditanam sendiri.

Pada hari ini kita banyak menyambut majlis perayaan dengan hidangan pelbagai makanan. Ini menyebabkan kita banyak makan tetapi kurang menggunakan fizikal untuk mengeluarkan peluh. Sebab itulah, kementerian menyeru masyarakat mengubah gaya hidup melalui makanan dan senaman dengan kaedah 88888," ujarnya.

Tambah beliau, cadangan makan sehingga 80 peratus kenyang menggalakkan kita merancang makanan. Jadi, kita akan makan apa yang perlu sahaja.

Bahaya makan lewat malamSelain itu, orang ramai turut digalakkan makan sebelum pukul lapan malam.

"Seperti yang kita tahu, ada segelintir masyarakat yang enam kali makan sehari iaitu sarapan, minum pagi, tengahari, minum petang, makan malam dan lewat malam.

Amalan makan tengah malam adalah bahaya.

Ini kerana budaya makan lewat malam sudah menjadi satu perkara biasa bagi mereka yang bergelar warga kota. Mana tidaknya, mereka gemar mengunjungi premis-premis restoran atau gerai yang dibuka 24 jam setiap hari," ujarnya.

Beliau menambah, ramai antara mereka tidak sedar risiko kesihatan jangka panjang yang mereka boleh hadapi secara beransur-ansur akibat pembawaan budaya ini.

Sekiranya mereka melakukan aktiviti berat seperti bersukan tiada salahnya mengambil makanan berlebihan di waktu malam.

Bagaimanapun, ia menjadi masalah yang besar kepada individu yang tidak melakukan apa-apa aktiviti di waktu malam kerana akan terdedah kepada masalah kegemukan.

"Protein dan karbohidrat adalah nutrien yang amat diperlukan oleh badan tetapi sekiranya berlebihan ia menjadi punca penyakit yang berkait dengan kolestrol.

Ditambah pula kadar metabolisme yang rendah pada badan di waktu malam , kalori yang tidak digunakan akan bertukar menjadi lemak dalam badan," ujarnya.

Sekiranya makan lewat dari pukul 8 malam ke atas, kemungkinan badan kita gagal membakar kalori yang diproses daripada makanan yang dicernakan.

Ini kerana pergerakan aktiviti malam yang terhad dan bertambah teruk sekiranya tidur terus selepas makan kerana lemak yang tidak dibakar kepada bentuk tenaga akan terkumpul di dalam badan.

Dr. Abu menjelaskan, lama-kelamaan aktiviti ini akan menjadi masalah perut buncit dan gemuk sebelum ia berubah menjadi kepada obesiti untuk tahap yang lebih serius.

Beliau menasihatkan pengambilan makanan yang terbaik ialah makan sebelum pukul lapan malam

Minum air dan cukup tidur Selain makanan, air juga penting untuk tubuh badan.

"Kita disarankan mengambil lapan gelas bersamaan dua liter sehari. Jika kita kurang minum air, badan akan menjadi kering. Ia juga menyebabkan kencing menjadi pekat dan memberi kesan pada buah pinggang atau penyakit lain seperti batu karang," ujarnya.

Menurut Dr. Abu, tidur juga penting kerana ia merupakan masa rehat yang terbaik.

Namun, kebanyakan daripada kita pada hari ini tidur lewat iaitu selepas 12 tengah malam.

Akibatnya, kita hanya tidur empat hingga lima jam sahaja.

Nasihatnya, golongan dewasa perlu tidur selama tujuh hingga lapan jam sehari.

"Sebab itulah, kita dinasihatkan makan awal supaya kita boleh tidur dua jam selepas itu. Pukul 10 malam adalah waktu yang terbaik untuk tidur dan kita boleh bangun seawal enam pagi.

Bangun pada waktu pagi baik untuk kecergasan dan kesegaran badan," katanya.

SenamanSelain tidur, kita juga digalakkan melakukan senaman.

Dr. Abu tidak menafikan kebanyakan orang pada hari ini sukar melakukan senaman seperti berjoging atau ke gim.

Jadi, dengan berjalan sekurang-kurangnya 8000 langkah sehari, kita dapat membakar kalori.

"Masalahnya, ramai yang sering membeli alasan apabila hendak berjalan kaki ke sesuatu tempat seperti panas dan penat.

Bukan itu sahaja, anak-anak di rumah tidak banyak melakukan pergerakan fizikal kerana mereka tertumpu pada permainan video atau gajet. Tanpa melakukan senaman, badan menjadi lesu dan boleh menggalakkan obesiti," ujarnya.

Justeru, kita digalakkan berjalan seperti menaiki tangga yang boleh kita lakukan di pejabat dan lupakan fungsi lif untuk sementara waktu.

Selain itu, Dr. Abu berharap, orang ramai mengamalkan gaya hidup sihat lain seperti berhenti merokok.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90