Top Ad 728x90

, ,

AES sudah dikaji sejak 10 tahun

Kementerian Pengangkutan menegaskan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) tidak dilaksanakan secara tergesa-gesa.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata sebaliknya ia sudah dicadangkan sejak 10 tahun lalu.

Diteliti sejak 2003

Beliau berkata, kerajaan sebelum ini sudah meneliti sistem itu pada 2003 di negara lain dan ia terbukti berupaya mengurangkan kemalangan jalan raya serta kematian.

Didik pengguna jalan raya

“Saya berharap kerajaan negeri pakatan pembangkang dapat menerima penggunaan sistem ini kerana ia bukan saja dapat menyelamatkan nyawa orang ramai, tetapi mendidik mereka mematuhi keselamatan jalan raya,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) Wanita MCA Ke-37.

Beliau mengulas mengenai keputusan kerajaan pentadbiran pembangkang seperti Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan yang mahu menangguhkan pelaksanaan AES.
Sebelum ini, tender AES disertai sembilan syarikat dengan tujuh daripadanya melakukan demonstrasi mengenai sistem mereka dan dua syarikat dipilih untuk memasang sistem terbabit pada 2009.

Perbendaharaan, Pejabat Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pula menganggotai jawatankuasa pemilih bagi memantau proses tender terbabit.

Isu penggunaan AES juga panas dalam sidang Parlimen apabila beberapa Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) dan pembangkang meminta kerajaan menangguhkan pelaksanaannya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90