Top Ad 728x90

Bagaimana memilih kolej dan universiti terbaik?

MEMILIH melanjutkan pelajar ke kolej atau universiti bukan sesuatu yang mudah kerana ia perlu disesuaikan dengan minat dan kursus yang sesuai.

Selain itu, anda juga perlu melihat kolej atau universiti yang sesuai supaya setiap wang keluarkan berbaloi dengan pelaburan. Panduan ini mungkin memudahkan anda membuat pilihan:

Mengetahui jenis institusi pilihan

Kenal pasti bidang apakah yang menjadikan institusi ini dikenali. Apakah kelebihannya? Adakah kemudahan disediakan menepati keperluan industri? Semak melalui talian, berbincang dengan rakan sebaya atau kaunselor.


Pilih institusi yang memiliki kredibiliti

Apa yang penting adalah jenis komuniti yang bakal membantu pembelajaran anda, pensyarah yang akan berinteraksi serta kualiti pendidikan, bukannya nama dan jumlah pelajarnya. Tanya kepada graduan lain mengenai institusi itu.


Pengalaman lebih diutamakan

Majikan biasanya mengutamakan kemahiran dan pengalaman. Justeru, anda harus memilih institusi yang memberikan pengetahuan dan kemahiran menepati kehendak kerjaya serta perkembangan diri anda.


Institusi yang bagus tidak semestinya mahal

Terdapat pelbagai pilihan institusi yang menawarkan pembiayaan pengajian yang berpatutan, merangkumi perbelanjaan pendidikan. Dengan kemudahan pembiayaan seperti Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), Mara atau Yayasan Negeri, anda boleh merealisasikan impian menceburi bidang yang diminati.


Pembangunan sahsiah diri menjadikan anda graduan berkualiti

Aktiviti kokurikulum di institusi, termasuk latihan amali, menghadiri persidangan atau seminar boleh membangunkan kemahiran ilmiah seperti pemikiran kritis, komunikasi, kreativiti dan penyelesaian masalah penting untuk kerjaya anda pada masa depan.


Pembelajaran tanpa batasan di institusi

Anda boleh memilih sama ada melanjutkan pelajaran dalam bidang akademik atau berasaskan kemahiran atau gabungan kedua-duanya. Kebanyakan institusi mengamalkan pendekatan secara langkauan antara teori, amali dan fizikal bagi memberikan pendidikan menyeluruh dan membentuk diri sebagai graduan serba boleh.


Pastikan kesesuaian kolej atau universiti pilihan

Lakukan lawatan ke institusi yang ingin anda sertai. Rasai pengalaman menghadiri kelas serta bergaul di pusat pelajar agar dapat merasai pengalaman sebahagian daripada komuniti pelajar institusi pengajian tinggi.


Sertai Peraduan ‘Sehari Dalam Kehidupan Pelajar KLMUC’

Peraduan anjuran Kuala Lumpur Metropolitan University College (KLMUC) itu membolehkan lepasan sekolah menikmati suasana kehidupan di kampus sambil membantu memilih kursus kerjaya yang sesuai.

Kempen ini dirancang khusus untuk membantu lepasan sekolah membuat keputusan tepat dengan melanjutkan pelajaran.

Untuk mengambil bahagian, peserta boleh melayari www.discoveru.com.my, menjawab kuiz personaliti dan menonton salah satu daripada tujuh video disediakan.

Video ini mendedahkan rutin harian pelajar di dalam kelas. Kemudian, satu ‘insiden’ akan berlaku di mana ia mencabar pemahaman pelajar berkenaan mengenai bidang pengajian mereka. Penonton digalakkan untuk turut sama dengan menjawab satu soalan mudah di akhir video dan mengarang slogan paling kreatif.

Peraduan ini bermula Oktober lalu sehingga Disember 2012 dan peserta berpeluang memenangi iPad dan lain-lain hadiah menarik.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi KLMUC dengan mendail talian bebas tol kami di 1800-88-5568 atau SMS dengan menaip KLMUCMAGNNAMANEGERI dan hantarkan ke 36600. Selain itu, anda juga boleh melayari laman web KLMUC di www.klmu.edu.my


0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90