Top Ad 728x90

,

Fenomena Listen! Listen! Listen!.. Let Me Speak!

Oleh Debra Chong
Penolong Pengarang Berita The Malaysian Insider

Aktivis pro-Barisan Nasional (BN) menjadi fenomena terbaru di laman maya Malaysia dengan kata-katanya "Dengar, Dengar, Dengar" selepas sebuah video klip memaparkan kritikan pedasnya di sebuah universiti tempatan tersebar luas.

Ajukan terhadap Sharifah Zohra Jabeen, presiden sebuah badan bukan kerajaan Suara Wanita 1 Malaysia (SW1M) yang dilihat seiring dengan kerajaan pemerintah BN, telah dimuatnaik ke pelbagai laman media sosial termasuk Youtube dan Facebook, juga turut digunakan dalam iklan terbaru di beberapa restoran makanan sebagai satu gimik dalam tempoh 24 jam hari ini.

Penulis lirik dan penyanyi kontroversi terkenal dari Johor, Namewee turut menghasilkan sebuah lagu ditujukan khas kepada Sharifah Zohra yang berjudul "Dengar, dengar, dengar" dan memuatkannya ke dalam Youtube awal hari ini sebagai salah satu dalam siri "Tokok" miliknya.

"Dengar, dengar, dengar, dengar, dengar. Ini negara demokrasi. Saya benarkan kamu cakap. Tapi apabila saya cakap kamu mesti dengar.

"Dengar, dengar, dengar, dengar, dengar. Jangan bandingkan negara kami dengan negara lain. Jika kamu mahu bandingkan, buat apa kamu tinggal di Malaysia?" kata penyanyi berusia 29 tahun dengan mimik muka dan isyarat tangan mengherdik.

"Tapi kita boleh bandingkan dengan binatang. Kita wajar bandingkan daripada kucing ke Cuba, dari tikus ke Argentina, anjing di Malaysia kerana binatang gembira dengan kerajaan," tambah beliau mengejek kata-kata Sharifah kepada pelajar Universiti Utara Malaysia (UUM), Bawani K.S. yang direkod dalam satu forum bulan lepas.

Klip video tiga minit tersebut telah ditonton sebanyak 24,404 kali dan 2,970 suka dan 58 tangan tidak suka pada akhir penulisan.

Artis tersebut yang nama asalnya Wee Meng Chun telah menghasilkan sebuah video muzik kontroversi berjudul "Negarakuku" pada 2007 dan juga banyak lagi satira muzikal pelbagai subjek.

Selain itu, terdapat lagu sepanjang dua minit versi remix ditujukan kepada Sharifah Zohra yang dihasilkan oleh sebuah syarikat penerbitan muzik tempatan, The Factory Music Studio oleh Yuri Wong, juga antara video paling popular dikongsi di laman maya.

Sebuah restoran makanan, Nando's turut mengambil langkah sama dalam iklan terbarunya apabila memberitahu pengikut Facebook untuk "Dengar. Dengar. Dengar. Dengar. Ayam kami A-Okay".

Pub tempatan, Dukes & Duchess turut menghantar satu jemputan terbuka di Facebook untuk menyertai mereka dalam sebuah parti "Dengar, dengar, dengar" Sabtu ini.

Video itu bermula dengan pelajar universiti mengangkat sumpah dalam bahasa Inggeris sebelum seorang mahasiswi, Bawani berdiri di mikrofon dalam auditorium yang penuh dengan orang ramai dan bercakap tentang keputusan mahkamah mengenai Bersih tahun lalu sebelum bertanya mengapa Malaysia gagal memberi pendidikan percuma seperti di beberapa negara lain.

Sharifah Zohra yang menjadi pengerusi majlis dalam forum tersebut, mencelah dan memberitahu kepada Bawani "Listen!(dengar!)" sebanyak 11 kali sebelum merampas mikrofon daripada Bawani bagi menghalang beliau daripada bercakap lebih lama.

"Number one, when this is our programme, we allow you to speak,(nombor satu, ini program kami, kami yang benarkan kamu untuk bercakap," kata Sharifah Zohra Jabeen, dan kemudian menambah, "Number two, when I speak, you listen.(nombor dua, bila saya bercakap, awak dengar.)

Sharifah turut bertengkar dengan seorang lagi pelajar yang cuba untuk bersuara, dan bercakap berkali-kali "Let me speak"(biar saya bercakap) sebelum bertanya kepada orang ramai "Pelajar di dalam dewan, ada 2,300 pelajar. Did I give her respect? Did I give her respect? I came up to her, shook hands with her and gave her respect as another woman. Do you think I need to answer her question with this attitude?"(Adakah saya berikan dia penghormatan? Adakah saya berikan dia penghormatan? Saya datang kepadanya, bersalam dengannya dan menghormati dia seperti wanita lain. Anda rasa saya patut jawab soalannya dengan perangai begini?)

Beliau melabelkan pengerusi bersama Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan sebagai "anarkis", dan mengkritik pelajar tersebut apabila bercakap tentang pendidikan percuma dalam negara, dan memberitahu, "if you equate Malaysia to other countries, what are you doing in Malaysia?" "Go to Cuba, go to Argentina, go to Libya, go everywhere.(Jika kamu membandingkan Malaysia dengan negara lain, apa kamu buat di Malaysia? Pergi ke Cuba, pergi ke Argentina, pergi ke Libya, pergi kemana-mana).

"Because all the students in this hall are happy with whatever the government does for them,(Semua pelajar dalam dewan ini gembira dengan apa kerajaan lakukan pada mereka," katanya lagi dengan berkata Bawani mempunyai "a very least of (kurang) pendidikan".

Pelajar di universiti tempatan sejak akhir-akhir ini lantang bersuara mengkritik kerajaan, lebih-lebih lagi selepas pentadbiran Najib membenarkan pelajar untuk menyertai politik, dalam usaha menyokong generasi muda yang menjadi pengundi terbesar dalam kumpulan demografi.

Tahun lalu, sekumpulan pelajar telah berdemonstrasi di seluruh negara menuntut kebebasan dan pendidikan percuma di universiti.

- THE MALAYSIAN INSIDER




0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90