Peraturan Perniagaan Dalam Talian berkuatkuasa 1 Julai 2013
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, ia bertujuan menjaga kepentingan pelanggan dan mengelak mereka daripada menjadi mangsa penipuan urus niaga secara elektronik.
Jelasnya, peraturan tersebut mewajibkan peniaga menyediakan maklumat seperti nama, nombor pendaftaran perniagaan, nombor telefon, alamat, e-mel dan ciri-ciri utama barang atau perkhidmatan kepada pelanggan.
“Kerajaan juga tidak benarkan sebarang kos tersembunyi, jadi peniaga perlu meletakkan harga penuh barangan atau perkhidmatan termasuk kos sampingan.
“Selain itu, kaedah pembayaran, terma dan syarat serta anggaran masa penghantaran pesanan pelanggan harus dinyatakan dengan jelas,” katanya pada sidang akhbar.
“Daripada 1.1 juta pembeli dalam talian, 67% mereka berusia antara 15 dan 39 tahun. Dalam tempoh 10 tahun lagi, kumpulan ini bertambah dewasa dan terus menggunakan internet, dan kumpulan baru juga akan mengikutinya.
“Segmen ini berkembang… sebab itulah kementerian berpandangan bahawa sekiranya peraturan terus longgar, lebih banyak penipuan akan berlaku,” katanya ketika mengumumkan pelaksanaan peraturan baru itu dalam satu sidang media di sini pada Rabu.
Sejajar dengan peraturan baru itu, kementerian turut memperkenalkan garis panduan perdagangan elektronik untuk para pengguna bagi mengelakkan daripada ditipu.
Garis panduan itu dijangka akan dipaparkan dalam laman web kementerian di www.kpdnkk.gov.my