Pemenang Anugerah Jenama Putra 2013
Sementara itu, 12 jenama turut dipilih sebagai Ikon Putra, iaitu pengiktirafan baru diwujudkan tahun ini untuk jenama yang memperoleh emas dalam kategori masing-masing empat tahun berturut-turut sejak Anugerah Jenama Putra dimulakan.
Tahun ini juga menyaksikan dua anugerah sebelum ini, Jenama Paling Cemerlang Tahunan dan Jenama Perusahaan Kecil Sederhana (PKS) Tahunan digabungkan menjadi Anugerah Jenama Perusahaan Tahunan yang dimenangi bersama oleh Secret Recipe dan Bonia.
Anugerah dianjurkan Persatuan Ejen Pengiklanan Bertauliah Malaysia (4A) itu memberi penghargaan kepada pencapaian cemerlang jenama di Malaysia dan perusahaan kecil dan sederhana yang dipilih melalui undian 6,000 pengguna seluruh negara.
Presiden 4A Datuk Johnny Mun berkata, sejak lima tahun lalu, model perniagaan telah berubah dengan pesat sehingga jenama dianggap aset penting dalam satu organisasi.
“Penting untuk syarikat mengambil pendekatan bersesuaian untuk kekal relevan dan memperkasa jenama mereka dengan pelanggan.
“Pembinaan jenama bukan satu tugas, tetapi satu perjalanan dan ia bukan hanya untuk menggerakkan produk tetapi juga mengubah kehidupan,” katanya dalam ucapan semasa majlis anugerah itu di Kuala Lumpur.
Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) Datuk Dr Wong Lai Sum yang turut hadir berkata, jenama di Malaysia perlu fokus kepada pengiklanan untuk meningkatkan jualan, membentuk identiti yang boleh dipercayai dan mendapatkan keyakinan pengguna.
Astro dan Maybank juga masing-masing memenangi Anugerah Jenama Putra 2013 bagi kategori Median dan Kewangan.
- SINAR HARIAN