Top Ad 728x90

,

Satelit keenam MEASAT - 3b dilancar Mei 2014

Satelit keenam MEASAT - 3b dilancar Mei


Cyberjaya: Measat Satellite Systems Sdn Bhd (MEASAT) akan melancarkan satelit keenamnya, MEASAT-3b pada pertengahan Mei ini.

Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek, berkata pelancaran itu mampu meningkatkan keupayaan sistem telekomunikasi dan jalur lebar di negara ini terutama di luar bandar.


“Jumlah keseluruhan kos membina satelit ini membabitkan RM1.25 bilion dan akan dilancarkan dari pangkalan angkasa Eropah di Kourou, French Guinea.

“Apabila ia mula beroperasi kelak, satelit berkenaan akan digunakan untuk meningkatkan keupayaan penyampaian dan perkhidmatan data serta penyiaran.

“Kemudahan ini akan disalurkan menerusi empat negara iaitu Malaysia, India, Indonesia dan Australia,” katanya pada sidang media selepas lawatan ke Bilik Kawalan dan Operasi MEASAT, di sini, semalam. Turut hadir, Pengarah MEASAT, Tun Dr Hanif Omar.

Pada majlis sama, beliau turut melancarkan buku Communications Satellite Fundamentals From Design To Launch and Operation yang ditulis oleh Naib Presiden Kanan Pembangunan Sistem Angkasa, Dr Ali R Ebadi, mengenai satelit yang pernah dilancarkan sejak 1996.
Tingkat kadar jalur lebar

Ahmad Shabery berkata, pelancaran satelit itu dijangka dapat meningkatkan kadar penembusan jalur lebar yang kini berada pada tahap 67 peratus di negara ini, kepada 77 atau 87 peratus.

Sementara itu, Hanif berkata, MEASAT dijangka turut melancarkan satelit ketujuh miliknya, MEASAT-3c pada hujung tahun depan.

“Lebih banyak satelit perlu dilancarkan berikutan keperluan masyarakat masa kini terhadap kepesatan teknologi,” katanya.

INFO: MEASAT-3b:
# Direka untuk mempunyai jisim pelancaran 5.8 tan.
# Kuasa elektrik 16 kilowatt (kW).
# Dirancang beroperasi lebih 15 tahun.
# Dilancarkan menggunakan roket Ariane 5 (kapal angkasa jenis Astrium Eurostar E3000).
# Lokasi orbit 91.5 darjah Barat.
# Mula dibina pada Jun 2011.

- BERITA HARIAN
 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90