Top Ad 728x90

, , ,

FORMAT DAN CONTOH SOALAN PEPERIKSAAN PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT F29

Format dan Contoh Soalan Exam Penolong Pegawai Teknologi Maklumat F29


Format dan Contoh Soalan Exam Penolong Pegawai Teknologi Maklumat F29
http://jvsecurepay.com/access/36og/28?camp_id=530

Tujuan peperiksaan ini diadakan untuk menguji kematangan pemikiran calon sama ada sesuai atau tidak dengan jawatan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat ini. Selain itu, peperiksaan ini bertujuan mengukur daya pemikiran serta kebolehan calon mengaplikasikan maklumat yang diperoleh melalui latihan akademik, bacaan dan pengalaman.

Perlu kami ingatkan di sini – hanya calon yang LULUS dan memenuhi syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia termasuk lulus ‘Assessment Centre’ sahaja yang akan ditemu duga.

Peperiksaan ini mengandungi dua (2) bahagian sahaja iaitu:

    Seksyen A – Pengetahuan Am
    Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah

Calon dinasihatkan tidak memfokuskan kertas tertentu sahaja kerana jika prestasi calon baik pada satu kertas sahaja, maka prestasi keseluruhan calon kurang memuaskan.

Seksyen A – Pengetahuan Am

Masa: 40 minit
Bilangan Soalan: 50

Tujuan seksyen ini adalah untuk menguji daya kesedaran calon terhadap perkara yang berlaku di Malaysia dan dunia sekelilingnya. Calon dikehendaki mengetahui secara umum berkaitan dengan bidang teknologi maklumat dan komunikasi, keselamatan ICT, pentadbiran kerajaan serta perkembangan isu-isu semasa. Soalan-soalan akan ditarafkan kepada peringkat pengetahuan dalam bidang ICT yang difikirkan patut diketahui oleh rakyat Malaysia yang mempunyai diploma di dalam bidang tersebut.

Seksyen B – Daya Menyelesaikan Masalah

Masa: 45 minit
Bilangan Soalan: 40

Seksyen ini mengukur daya menyelesaikan masalah calon dengan menggunakan item-item yang berkonsepkan perkara-perkara berikut:

i) Kemahiran Menggunakan Logik – Dalam seksyen ini, calon dikehendaki menggunakan segala pengetahuan, kemahiran berfikir serta kemahiran mengaplikasikan maklumat yang diberikan untuk memilih jawapan yang paling tepat dalam menyelesaikan masalah yang dikemukakan.

ii) Kemahiran Menginterpretasikan Data – Calon akan diberikan beberapa soalan penyelesaian masalah yang menggunakan pelbagai data dan perangkaan. Calon dikehendaki menganalisis data-data tersebut untuk menyelesaikan masalah yang dikemukakan.

iii) Konsep Matematik – Konsep Matematik yang digunakan termasuklah algebra dan geometri. Walaupun ada antara calon yang memiliki kelayakan dalam bidang Matematik di peringkat diploma, ini tidak bermakna memberi kelebihan bagi mereka menjawab soalan berbanding calon daripada bidang lain kerana soalan-soalan yang dikemukakan adalah lebih kepada asas-asas matematik sukatan pelajaran Tingkatan 5 (Sijil Pelajaran Malaysia).

Untuk peperiksaan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat Gred F29, Team InfoKerjaya menyediakan pakej e-book panduan khas untuk anda. E-book ini disediakan dalam format PDF bagi memudahkan rujukan semua calon.

Pakej Panduan Soalan Peperiksaan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat Gred F29 khusus bagi Calon Peperiksaan Penolong Pegawai Teknologi Maklumat pada 8 Mac 2014 boleh diperolehi di : http://jvsecurepay.com/access/36og/28?camp_id=530

Sila SHARE kepada rakan-rakan dan ahli keluarga yang dipanggil ke peperiksaan ini. Bantu mereka.




http://myadha.blogspot.com/2014/03/exam-penolong-pegawai-teknologi.html



0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90