Top Ad 728x90

Aswara bakal dikenali Universiti P. Ramlee

Aswara bakal dikenali Universiti P. Ramlee


Akademi Seni dan Warisan Kebangsaan (Aswara) akan dikenali sebagai Universiti P. Ramlee menjelang 2016 selaras de­ngan perjuangannya dalam memartabatkan bangsa melalui seni dan budaya.

Rektornya, Prof. Dr. Hatta Azad Khan berkata, pihaknya berbangga apabila Aswara yang bertaraf akademi akan dinaik taraf dan dikenali sebagai Universiti P. Ramlee selewat-lewatnya pada pertengahan tahun hadapan.

“Kita telah melantik sebuah badan bebas sebagai perunding untuk membuat kajian dan seterusnya menyediakan kertas dasar yang komprehensif tentang hala tuju, matlamat dan keberkesanan universiti ini diwujudkan dan akan terus kekal di bawah naungan Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

“Selain itu, kajian yang mengambil masa tempoh tiga bulan ini dilakukan secara menyeluruh dan perbandingan perlu dibuat khususnya dalam memban­dingkan universiti seni yang wujud di negara jiran supaya hala tujunya tidak terpesong,” katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Menaik taraf As­wara sebagai sebuah universiti merupakan salah satu perancangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dalam pembentangan Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK-11) baru-baru ini yang mahukan industri kreatif terus digalakkan sehingga mampu menghasilkan penggiat seni dan budayawan yang berkaliber.

Dalam pada itu, Hatta berkata, walaupun Aswara menawarkan pengajian di peringkat sijil sehingga Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang seni dan budaya, pihaknya masih dalam proses untuk mengubah persepsi ibu bapa dalam membenarkan anak-anak mempelajari bidang yang mereka minati.

“Kebanyakan ibu bapa di luar beranggapan ‘akademi’ bertaraf rendah berbanding dengan universiti, sedangkan mereka seharusnya melihat daripada aspek pengajian.

“Kita tidak menyalahkan ibu bapa dan sebab itu kita sedang ber­usaha untuk melenyapkan persepsi tersebut. Malah, mereka harus sedar bahawa bidang seni bukan hanya memfokuskan kepada lakonan ke­rana kita juga memberi pendedahan mengenai undang-undang supaya hak mereka terbela,” katanya.

Mengulas mengenai permintaan lulusan Aswara dalam industri seni negara, Hatta menjelaskan, kebolehan pasaran tidak menjadi masalah malah mereka kini ada dalam pelbagai bidang seni sama ada skrin, tea­ter, animasi, tarian mahupun muzik.

Beliau berkata, pihaknya juga mahu lulusan Aswara dilihat sebagai individu bersifat bersepadu yang bukan hanya memfokuskan kepada satu bidang sahaja.

“Contohnya dalam bidang muzik, lulusan kita tidak dididik hanya untuk melihat satu skop seperti nyanyi­an, sebaliknya menggunakan muzik di dalam filem dan teater muzikal.

“Setakat ini, kita bukan sahaja mengambil pelajar cemerlang dalam akademik tetapi mereka yang berbakat dan diletakkan di Pusat Seni Pentas Tradisional (Putra) supaya kebolehan dapat digilap dan dikembangkan,” katanya.

Sumber : Utusan

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90