Bonus tarikan utama pekerja kekal berkhidmat


Satu hasil kaji selidik terbaharu menunjukkan aspek bonus terus kekal sebagai tarikan bagi pekerja untuk terus kekal berkhidmat dengan syarikat atau majikan mereka.

Kaji selidik oleh portal pekerjaan, JobStreet.com baru-baru ini, menunjukkan majoriti atau  75 peratus daripada seramai 3,858 pekerja atau responden, mengakui bahawa pemberian bonus menjadi syarat utama kesetiaan dengan syarikat.

Malah, kepentingan bonus itu tetap dititikberatkan biarpun mereka menerima peluang kerja bergaji lumayan. Sebaliknya, hanya 37 peratus majikan beranggapan bonus sebagai faktor utama.

"Ia jelas membuktikan wujud jurang ketara antara persepsi pekerja dan majikan berhubung isu bonus ini," kata portal pekerjaan itu dalam satu kenyataan hari ini.

Hasil kaji selidik itu turut menunjukkan 56 peratus pekerja-responden menjangkakan bonus akhir tahun mereka lebih tinggi berbanding setahun lepas, iaitu peningkatan 5.0 peratus berbanding tinjauan sama pada 2015.

Ini disebabkan seramai 57 peratus daripada mereka percaya telah berjaya memenuhi jangkaan pihak pengurusan dari segi prestasi kerja manakala 35 peratus pula mengaitkannya dengan keuntungan syarikat yang lebih tinggi.

Baki 8.0 peratus pula percaya ia disebabkan penurunan kos operasi syarikat dan faktor lain berkaitan, berbanding tahun lepas.

- Bernama


Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url