Top Ad 728x90

, ,

Macau Scam hanya satu daripada banyak penipuan

macau scam

 

 

Oleh Mohd Azmi Abdul Hamid

Pengerusi Majlis Penasihat Pengguna Negara

Kami berpendapat kes Macau Scam yang sedang disiasat sekarang oleh pihak SPRM harus mengingatkan semua pihak ini hanya satu kes scam (penipuan) yang berleluasa di negara ini.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membekukan 730 akaun bank membabitkan wang berjumlah RM80 juta, serta merampas wang tunai kira-kira RM5 juta kerana disyaki terbabit dalam sindiket Macau Scam.

Terlalu banyak peringatan melalui media mengenai kes penipuan yang diulang lapor mengenai mangsa dan tangkapan serta pendakwaan pelbagai kes membabitkan pelbagai skandal.

Malangnya, kes penipuan terus berlaku yang membabitkan jutaan ringgit. Penipuan akan sering dicuba oleh pelbagai pihak yang mahu meraih keuntungan lumayan.

Penipuan yang kerap berlaku ialah apabila nombor telefon pengguna sangat mudah diperoleh dan kemudian disalahguna untuk pelbagai sindiket.

Kes mengguna nombor telefon untuk mengugut juga menyebabkan ramai menjadi mangsa.

Berdasarkan statistik 2018, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK), Polis Diraja Malaysia (PDRM), mendedahkan jumlah kerugian akibat penipuan jenayah itu meningkat 55.5 peratus seluruh negara berbanding 2017.

Peningkatan itu membabitkan kerugian melebihi RM224.6 juta dengan 4,965 kes direkodkan berbanding tahun sebelumnya, iaitu RM99.9 juta dengan 4,178 kes akibat penipuan Macau Scam.

Penipuan Macau Scam ini menjadi 'popular' sekarang dan jenayah tanpa sempadan ini boleh berlaku di mana-mana sahaja

Penipuan yang mensasarkan pengguna itu berpunca dari orang awam masih tidak memahami pelbagai jenis dan strategi penipuan terutama dalam era perdagangan elektronik.

Pengguna perlu memahami modus operandi penjenayah yang menyamar sebagai pegawai daripada PDRM, mahkamah, Bank Negara Malaysia (BNM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau agensi berkaitan dengan tujuan menakutkan mangsa.

Dalam masa yang sama tahap keupayaan pihak berkuasa untuk memantau dan menguatkuasakan undang-undang adalah juga faktor kenapa penipuan seperti Macau Scam kerap berlaku.

Mekanisme Suruhanjaya Syarikat Malaysia dengan Akta 778 yang dikuatkuasa pada Januari 2017 berkaitan mengawal selia aktiviti pengumpulan dana melalui tawaran kepentingan kepada awam perlu diperkukuhkan untuk memastikan penipuan dapat dibanteras.

Pengguna harus memaklumatkan diri untuk mengesan sama ada ada unsur pelanggaran Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram 2001 bila ada pihak yang memperkenalkan sesuatu skim.

Sikap yang kritikal terhadap sebarang tawaran pelaburan perlu diperhati dengan teliti kerana terlalu banyak kes pihak-pihak tertentu yang sentiasa mencari peluang untuk mengambil kesempatan terhadap pengguna yang kurang peka dan mudah diperdaya dengan tawaran yang lumayan atau ugutan yang mengguna maklumat palsu.

Kami berpandangan sangat perlu semua pengguna tidak mudah terperangkap dengan skandal yang kini sangat agresif mencari mangsa.

Sindiket yang mahir mencuri maklumat diri mangsa seperti nombor kad pengenalan, akaun bank dan maklumat kenderaan , memungkinkan operasi yang licik memerangkap pengguna.

Kesedaran pengguna supaya mengelakkan diri daripada terpengaruh kepada tawaran atau ugutan perlu ditingkatkan.

Kini dalam era komunikasi yang sangat pantas dan mudah mensasarkan setiap pengguna, pelbagai pihak yang mengguna strategi yang sangat halus untuk memancing mangsa kerap berlaku.

Malangnya, kebiasaannya banyak pengguna menjadi mangsa walaupun sudah ada kes penipuan dilaporkan berkali-kali.

Dengan segala undang-undang yang ada dan ratusan individu yang didakwa di mahkamah, pengguna masih tidak berhati-hati malah ada yang turut menjadi ejen kepada sindiket yang beroperasi.

Kami mengesa pihak penguat kuasa tidak berkompromi dengan mana-mana pihak yang terbabit jika jelas melanggar undang-undang yang sedia ada.

Sumber : Berita Harian

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90