Top Ad 728x90

,

Musim tengkujuh diramal bermula 11 Nov 2020

 

Empat hingga enam episod hujan lebat yang signifikan dijangka berlaku dalam tempoh Monsun Timur Laut atau musim tengkujuh di negara ini bermula lusa sehingga Mac 2021.

Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia) dalam kenyataan memaklumkan, sepanjang fasa awal Monsun Timur Laut iaitu dari bulan ini hingga sehingga Disember, episod hujan lebat dijangka berlaku di Kelantan, Terengganu dan Pahang.

Mulai Januari depan, episod hujan lebat dijangka lebih tertumpu di Pahang, Johor, Sabah dan Sarawak.

"Fasa kedua Monsun Timur Laut iaitu mulai hujung Januari 2021 seperti biasa dijangka cuaca agak kering di negeri di utara Semenanjung (Kedah, Pulau Pinang dan Perlis) dan Kelantan," kata kenyataan itu.

MetMalaysia menjelaskan, hujan lebat berterusan untuk tempoh beberapa hari boleh mengakibatkan banjir di kawasan berkedudukan rendah dan kerap banjir.

Malah, sekiranya hujan lebat berlaku serentak dengan kejadian air pasang besar dan luruan ribut, risiko kejadian banjir boleh menjadi lebih buruk.

Selain itu, tiupan angin Timur Laut secara berterusan dan kencang boleh menyebabkan laut bergelora dan ombak besar di perairan Laut China Selatan.

Justeru, orang ramai dinasihatkan bersiap sedia menghadapi musim tengkujuh dan sentiasa peka dengan amaran hujan lebat serta angin kencang dan laut bergelora yang dikeluarkan melalui laman web, aplikasi 'myCuaca' dan laman media sosial atau menghubungi talian hotline 1-300-22-1638 bagi sebarang pertanyaan lanjut. 

Sumber : BERNAMA

 

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90