Top Ad 728x90

, ,

Program i-Sinar KWSP diperluas kepada semua ahli terjejas

 

Program i-Sinar Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) akan diperluaskan kepada semua ahli yang terjejas pendapatan, dengan lebih lapan juta pencarum akan mendapat manfaat.

Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz, berkata had pengeluaran i-Sinar juga dinaikkan daripada RM6,000 kepada RM10,000, membabitkan peruntukan RM70 bilion.

"Tidak kira sama ada disebabkan hilang pekerjaan, atau pendapatan mereka berkurangan tahun ini, ahli berkenaan layak memohon untuk membuat pengeluaran daripada Akaun 1.  

"Tanpa mengira sama ada ahli adalah pekerja sektor formal atau bekerja sendiri, tanpa mengira ahli aktif mencarum atau tidak, selagi terjejas pendapatan dengan ketara bolehlah mengeluarkan simpanan daripada Akaun 1 KWSP.

"Daripada dua juta ahli yang layak sebelum ini, i-Sinar kini kita buka kepada lebih lapan juta ahli," katanya ketika menggulung Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2021 peringkat dasar bagi kementeriannya di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau berkata, ahli cuma perlu memohon menerusi dalam talian atau hadir ke mana-mana pejabat KWSP bagi mendapatkan inisiatif berkenaan.

"Tunjukkan bukti mengenai kehilangan pekerjaan, notis cuti tanpa gaji, potongan gaji, elaun atau OT (elaun kerja lebih masa) atau pengurangan pendapatan jika bekerja sendiri," katanya.

Beliau berkata, kerajaan peka terhadap keluhan ahli dan cetusan pendapat Ahli Parlimen mengenai syarat yang terlalu ketat, seperti ahli yang sudah berhenti mencarum beberapa tahun tetapi masih mempunyai simpanan namun tidak layak membuat pengeluaran Akaun 1.

"Ada pula ahli yang tidak hilang pekerjaan tetapi gaji, elaun atau bayaran lebih masa dipotong dengan ketara hingga menjejaskan kemampuan mereka menampung perbelanjaan diri dan keluarga.

"Mereka turut merungut kerana tidak layak memohon dan kerajaan mendengar semua ini," katanya.

Sumber : Berita Harian

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90