Top Ad 728x90

,

Ambang tahun baharu 2021 dibatalkan

 

Setelah lima tahun diadakan, kerajaan memutuskan untuk tiada sebarang sambutan ambang tahun baharu 2021 pada lewat malam 31 Disember 2020 ini di seluruh negara.

Perkara itu diumumkan oleh Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika ditanya selepas sesi sidang akhbar mengenai Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di pejabatnya hari ini.

“Aktiviti sebegini sebenarnya termasuk dalam senarai negatif dan sambutan bagi meraikan kedatangan tahun baharu secara perhimpunan memang langsung tidak dibenarkan,” katanya.

Pada 5 Disember lalu, Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal menerima maklum saranan Majlis Belia Malaysia (MBM) supaya acara itu dibatalkan.

Ia susulan kebimbangan berlaku lonjakan kes positif baharu wabak Covid-19 akibat tidak ramai dijangka patuh prosedur operasi standard ditetapkan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Beberapa buah negara turut mengumumkan pembatalan acara ambang tahun baharu pada akhir bulan ini ekoran peningkatan jumlah pesakit di sebalik usaha vaksinasi besar-besaran.

“Kita sebenarnya ada pelbagai cara, boleh buat dalam rumah bersama keluarga dan rakan, malah kerajaan tidak benar termasuk khabarnya ada cadangan dibuat di KLCC,” katanya.

Kali terakhir acara sedemikian ditiadakan ialah pada 31 Disember 2014 apabila seluruh negara berkabung susulan tragedi MH370, MH17 dan pesawat AirAsia terhempas di Indonesia.

Malahan, kerajaan pernah melakukan perkara sama ekoran bencana tsunami dahsyat yang melanda banyak negara sekitar Lautan Hindi termasuk Malaysia pada 26 Disember 2004.

Acara itu juga dibatalkan selama tiga tahun berturut-turut dari 1998 hingga 2000 kerana tarikh 31 Disember kebetulan jatuh ketika bulan Ramadan sebagai hormati umat Islam beribadah.

Sumber : Utusan

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90