Top Ad 728x90

,

Aktivis bantah rancangan roboh Penjara Pudu bersejarah


Pelan kontroversi untuk merobohkan sebahagian daripada penjara yang berusia 115 tahun malam ini untuk melaksanakan pembangunan komersil, mendapat kecaman hebat para penyokong warisan.

Mereka berkata, Penjara Pudu, yang terletak di kawasan utama bandaraya Kuala Lumpur, harus dipulihara kerana nilai warisan dan pelancongan.

Lewat hari ini, sebahagian besar daripada 394 meter dinding penjara era Victoria itu, akan dirobohkan untuk peluasan jalan.

Sewaktu Perang Dunia Kedua, tentera Jepun menggunakan penjara tersebut untuk menahan tentera Bersekutu, di mana ramai daripada mereka diseksa dan dibunuh, tetapi kerajaan berkata Penjara Pudu tidak memenuhi syarat status warisan.

"Kerajaan telah mengkaji perkara itu dan memutuskan bahawa tapak tersebut bukan tapak warisan dan tidak akan dijadikan sebagai tapak warisan," kata Timbalan Menteri Kewangan, Awang Datuk Adek Hussin di Dewan Rakyat hari ini.

"Kerajaan berpendapat ia bukan sesuatu yang dapat kita banggakan, mungkin ada banyak benda (lain) yang dapat kita banggakan berbanding dengan sebuah penjara," tambah Awang.

Katanya, syarikat hartanah berkaitan kerajaan, UDA Holdings akan membangunkan tapak tersebut, dengan hotel dan pangsapuri yang akan dibina dalam tempoh 10 tahun mulai tahun 2011.

Para sejarawan juga marah, dengan berkata sekurang-kurangnya sebahagian daripada penjara itu harus dipulihara.

"Ada banyak tempat lain di Kuala Lumpur yang boleh dimaju semula untuk tujuan komersial dan kediaman, tetapi hanya ada sebuah penjara bersejarah seumpama itu," kata sejarawan yang berpejabat di Singapura, Brian Farrell kepada AFP.

Pengerusi lembaga warasan Malaysian Tan Sri Ahmad Sarji memberitahu AFP sebahagian daripada penjara tersebut harus dikekalkan walaupun seluruh bangunannya hendak dirobohkan.

- MALAYSIAKINI

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90