Top Ad 728x90

Sektor perkhidmatan tumbuh 4.9 peratus

Sektor perkhidmatan akan terus meneraju pertumbuhan ekonomi dengan jangkaan pertumbuhan 4.9 peratus pada tahun 2010 ini.

Ia akan meningkatkan paras sumbangan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) kepada 57.5 peratus, kerana di dorong oleh unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia dan perdagangan dunia yang memberangsangkan.

Perdagangan sektor perkhidmatan dijangka terus mencatatkan lebihan dagangan pada tahun ini dengan memulakan trend untuk tiga tahun bermula 2007.

Pemulihan berunsur ekonomi dunia dijangka menyumbang kepada peningkatan prestasi sub sektor perkhidmatan seperti pelancongan, pengangkutan, penyimpan dan utiliti.

Pelancongan merupakan penyumbang terbesar hasil eksport negara dan ianya dijangka terus meningkat pada 2010 dengan sokongan aktiviti promosi lebih mantap, pelbagai pakej percutian menarik dan sosio-politik negara yang terus stabil.

Tahun ini pelaburan tempatan dijangka terus menyumbang secara signifikan kepada pelaburan sektor perkhidmatan.

Pelaburan asing juga dijangka meningkat didorong oleh pelbagai inisiatif pembukaan pasaran yang diambil oleh kerajaan ekoran pelaksanaan perjanjian perdagangan bebas (FTA) dan liberalisasi Rangka Kerja Perjanjian ASEAN dalam Perkhidmatan (AFAS).

Sub sektor pengangkutan, utiliti, perkhidmatan kewangan dan telekomunikasi dijangka menjadi penerima pelaburan utama pada 2010.

Pada tahun 2009, sektor perkhidmatan kekal sebagai penyumbang utama KDNK dengan sumbangan meningkat 57.6 peratus berbanding 55.2 peratus pada 2008.

Sementara itu, perdagangan borong dan runcit merupakan penyumbang terbesar kepada KDNK di bawah sektor perkhidmatan dengan sumbangan sebanyak 13.3 peratus, diikuti dengan kewangan dan insurans 11.7 peratus, perkhidmatan kerajaan 7.6 peratus dan perkhidmatan lain 6.1 peratus.

''Sub-sektor komunikasi mencatatkan peningkatan nilai ditambah tertinggi iaitu sebanyak enam peratus, diikuti oleh kewangan dan insurans 5.1 peratus dan perkhidmatan lain 4.3 peratus.

''Perdagangan sektor perkhidmatan bagi tahun 2009 mencatatkan jumlah lebihan yang lebih tinggi iaitu RM3.8 bilion berbanding RM738.5 juta pada 2008,'' katanya.

Eksport sektor perkhidmatan berjumlah RM98.9 bilion pada 2009, manakala import jumlah RM95.1 bilion.

Pelan Induk Industri 3 (IMP3) telah mengenalpasti beberapa sub sektor strategik untuk terus dimajukan bagi memperkukuhkan pertumbuhan sektor perkhidmatan.

Sub sektor ini termasuk sub sektor perdagangan pengedaran, pembinaan, pendidikan dan latihan, penjagaan kesihatan, pelancongan, teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) serta logistik.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90