Top Ad 728x90

Pemberian biasiswa kerajaan-luar dan dalam negara

Kenyataan akhbar ini bertujuan menjelaskan kekeliruan para pelajar dan ibu bapa mengenai kaedah pengurusan dan penawaran biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tahun 2010 bagi pelajar-pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2009.

Kerajaan melalui Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) sememangnya meneruskan penajaan biasiswa kepada pelajar cemerlang untuk melanjutkan pelajaran di dalam dan di luar negara pada peringkat Ijazah Pertama.

Tajaan biasiswa memberi fokus kepada bidang-bidang kritikal seperti Perubatan, Pergigian, Farmasi, Sains Perubatan Veterinar, Kejuruteraan, Sains & Teknologi serta Sains Sosial. Ini kerana tenaga sumber manusia dalam bidang tersebut amat diperlukan oleh perkhidmatan awam dan negara.

Program Penajaan JPA bagi tahun 2010 terdiri daripada:

i. PROGRAM IJAZAH LUAR NEGARA (PILN)

Program Ijazah Luar Negara (PILN) merupakan program penajaan kepada pelajar-pelajar cemerlang lepasan SPM untuk mengikuti program Ijazah Pertama di universiti luar negara.

PILN 2010 ditawarkan khusus kepada lepasan SPM 2009 yang memperolehi keputusan cemerlang berdasarkan kombinasi 9 mata pelajaran mengikut bidang pengajian yang dipohon pelajar.

Untuk PILN 2010, kerajaan menyediakan sebanyak 1,500 biasiswa. Permohonan telah dibuka melalui laman sesawang Jabatan Perkhidmatan Awam www.jpa.gov.my mulai 11 hingga 17 Mac 2010.

Kriteria yang diguna pakai untuk pemilihan/penawaran biasiswa kerajaan/JPA adalah seperti berikut:

  • Penglibatan dalam kegiatan ko-kurikulum;
  • Sosio-ekonomi/latar belakang keluarga; dan
  • Prestasi temu duga.
  • Ringkasan kriteria pemilihan, bidang dan agihan bagi penajaan PILN mengikut kategori yang diluluskan oleh Jemaah Menteri pada 14 Januari 2009 adalah seperti berikut:




    Pada tahun 2009, seramai 465,853 orang calon telah menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berbanding seramai 442,936 orang pada tahun 2008.

    Bagi permohonan PILN 2010, JPA telah menerima sebanyak 18,844 permohonan dan daripada jumlah tersebut sebanyak 10,956 permohonan diterima daripada kalangan calon yang melepasi syarat/gred minimum yang telah ditetapkan mengikut bidang pengajian.

    Peningkatan bilangan calon ini menjadikan PILN 2010 lebih kompetitif.

    Pecahan tersebut adalah seperti berikut:




    Dua bidang yang paling popular di kalangan calon ialah perubatan dan kejuruteraan. Manakala, negara pengajian pilihan oleh majoriti calon/pelajar ialah United Kingdom, Australia dan New Zealand.

    Sebanyak 847 tempat disediakan bagi pelajar-pelajar yang memohon bidang kritikal (perubatan, pergigian dan farmasi) di pelbagai negara yang antaranya Australia, New Zealand, India, Republik Czech, Poland dan program-program berkembar di Penang Medical College, Melaka Manipal Medical College dan International Medical University.

    Bagi bidang kejuruteraan, sebanyak 410 tempat disediakan di negara Perancis, Jerman, Amerika Syarikat dan lain-lain. Manakala bakinya adalah bagi bidang-bidang keutamaan dan strategik yang lain.

    Pemilihan pelajar adalah berasaskan merit kriteria dan bidang yang ditetapkan. Penawaran mengikut kategori dan kaum bagi 1,500 pelajar adalah seperti berikut:




    Setelah keputusan PILN diumumkan pada 21 Mei 2010, seramai 59 pelajar telah menolak tawaran JPA dan sebanyak 4,298 rayuan telah diterima. Daripada bilangan tersebut terdapat sebanyak 1,218 rayuan adalah terdiri daripada calon-calon yang mendapat sekurang-kurangnya 9A+.

    Sehubungan itu, Perdana Menteri pada 9 Jun 2010 telah bersetuju dengan cadangan penambahan sebanyak 250 penajaan di bawah PILN bagi tahun 2010 menjadikan bilangan penajaan keseluruhannya sebanyak 1,750.

    Bilangan penajaan yang ditawarkan mengikut kaum selepas penambahan sebanyak 250 tempat adalah seperti berikut:




    ii. PROGRAM IJAZAH DALAM NEGARA (PIDN)

    Selain daripada penajaan ke luar negara, kerajaan turut menaja pelajar- pelajar cemerlang ke IPT tempatan selaras dengan dasar kerajaan dalam memartabatkan IPT tempatan ke arah menjadikan negara sebagai pusat kecemerlangan dalam penyelidikan dan pembelajaran.

    Selaras dengan hasrat tersebut, sebanyak 100 penajaan disediakan kepada pelajar cemerlang lepasan SPM 2009 yang memilih untuk mengikuti pengajian ke empat buah universiti penyelidikan di Malaysia (Research Universities) yang terdiri daripada Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Malaya (UM). Pecahan penajaan ke universiti penyelidikan adalah seperti berikut:




    Di samping itu, sebanyak 1,900 penajaan telah ditawarkan kepada pelajar-pelajar cemerlang yang tidak terpilih di bawah PILN untuk mengikuti pengajian ke Institut Pengajian Tinggi (IPT) tempatan dan kampus-kampus cawangan University of Nottingham, Monash University, Swinburne University of Technology dan Curtin University of Technology serta IPT terpilih untuk bidang-bidang kritikal dan strategik.

    Pelajar yang berjaya dipilih akan ditaja di peringkat matrikulasi/asasi/pra-universiti dan seterusnya ke peringkat ijazah pertama sekiranya melepasi syarat akademik yang ditetapkan semasa di peringkat kursus persediaan. Bilangan penajaan yang ditawarkan mengikut kaum adalah seperti berikut:




    Secara keseluruhannya bilangan penajaan (PILN dan PIDN) yang telah ditawarkan mengikut kaum dan program untuk tahun 2010 adalah seperti berikut:




    Bilangan pelajar yang telah ditawarkan penajaan untuk PILN dan PIDN adalah termasuk semua pemohon yang mendapat sekurang-kurangnya A+ dalam 9 mata pelajaran.

    Bagi menampung kos pengajian pelajar seramai 3,750, kerajaan memerlukan peruntukan sebanyak RM1.96 bilion untuk sepanjang pengajian seperti perincian di bawah:




    Bagi pelajar-pelajar lepasan SPM yang tidak ditawarkan sebarang penajaan di bawah PILN, mereka masih berpeluang memohon penajaan di bawah Program Ijazah Dalam Negara (PIDN) sekiranya ditawarkan tempat di peringkat Diploma atau Ijazah Pertama di IPT Tempatan yang ditetapkan oleh kerajaan.

    - UTUSAN

    0 Comment:

    Catat Ulasan

    Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


    Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

    Top Ad 728x90