Top Ad 728x90

2,400 Guru KAFA Pahang dapat pencen

KUANTAN: Lebih 2,400 guru Kelas Agama dan Fardu Ain (KAFA) di negeri ini bakal menikmati skim persaraan khas yang dijangka diperkenalkan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), awal Februari depan.

Timbalan Pengarahnya, Datuk Ghazali Abdul Aziz, berkata skim persaraan khas itu adalah hadiah tahun baru kepada guru KAFA yang bersungguh-sungguh membantu meningkatkan pendidikan agama di negeri ini.

“JAIP akan melantik Barakah Consultancy Services sebagai penyelaras bagi merangka plan skim terbaik bagi memastikan nasib guru terbela pada masa depan.

“Skim persaraan ini memastikan semua guru KAFA mendapat jaminan selepas mereka bersara,” katanya selepas sesi Kursus Pidato dan Perucapan Awam bagi Pegawai JAIP di Pusat Pengajian Berterusan dan Pembangunan Profesional (CENFED) Universiti Malaysia Pahang (UMP), di sini, semalam.

Ghazali berkata, skim persaraan khas itu mengutamakan tiga aspek penting iaitu simpanan, kebajikan dan perlindungan.

Sehubungan itu, beliau meminta semua penyelia dan guru KAFA memberi sokongan dalam pelaksanaan skim itu bagi membolehkan tenaga pengajar mendapat manfaat.

Sementara itu, Pegawai KAFA JAIP, Radziyuddin Sulaiman menyokong skim persaraan khas itu kerana ia melindungi kepentingan masa depan guru berkenaan.

“Skim itu yang akan mengambil kira khidmat perubatan, khairat kematian dan simpanan masa depan juga menggalakkan guru KAFA memberi perkhidmatan lebih cemerlang,” katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90