Bali dilanda banjir besar

Paras air di sungai-sungai di Pulau Bali melimpah ke tebing akibat hujan lebat yang dibawa angin monsun sehingga menyebabkan 2,000 buah rumah ditenggelami air dan pelancong terkurung di hotel.

Ketua Jabatan Kebajikan Bali, Anak Agung Gde Alip berkata, hujan tanpa henti selama lapan jam sejak semalam dan keadaan air pasang telah menyebabkan air di beberapa batang sungai melimpah dan membanjiri beberapa kawasan.

Jelasnya lagi, banjir di Denpasar dan kawasan Gianyar dan Badung di selatan juga merosakkan kedai cenderamata dan rumah penduduk.

"Pelancong terpaksa berkurung di bilik penginapan masing-masing semalam, namun apabila hujan berhenti mereka kembali bersiar-siar.

"Di kawasan Sindhu, air naik hingga ke paras leher sehingga memaksa penduduk menyelamatkan diri dengan naik ke bumbung rumah masing-masing," ujar Anak Agung.

Banjir turut berlaku di kawasan popular seperti Kuta dan Legian, perkampungan seni Ubud dan Gianyar terutamanya di Sungai Mumbul menyebabkan rumah, restoran dan muzium ditenggelami air.

Aras air mula surut namun ratusan penduduk masih perlu dipindahkan ke kawasan selamat dan pusat pemindahan banjir.

- AFP
Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url