Selasa, November 24, 2009

Pengusaha keropok lekor dakwa alami kerugian

KUALA TERENGGANU: Pengusaha keropok lekor yang mendakwa perniagaan mereka terjejas teruk selepas Kementerian Kesihatan mengumumkan makanan yang sinonim dengan Terengganu itu sebagai antara punca penularan wabak taun di negeri ini, kesal kerana pendedahan pihak berkenaan disifatkan terlalu umum hingga menyebabkan mereka kerugian besar.

Sementara Persekutuan Persatuan Penternak Malaysia (FLFAM) pula menjelaskan, penemuan kuman taun jenis 'vibrio cholera' di dalam sampel ayam mentah dari Pasar Borong Gong Pauh di Wakaf Mempelam di sini, berpunca daripada kelalaian peniaga berkenaan yang menjalankan proses pembersihan ayam menggunakan air tercemar.

Pengerusi Persatuan Pengusaha Keropok Lekor Losong (PPKL), Abu Bakar Yusof, berkata tindakan Kementerian Kesihatan membuat pengumuman secara umum menyebabkan pengusaha keropok lekor yang tidak terbabit termasuk di seluruh negara turut terjejas, sedangkan hanya satu pengusaha di bandar raya ini yang menjual keropok lekor dicemari kuman taun.

Beliau berkata, lebih malang, pengusaha yang hanya bergantung kepada hasil pendapatan menjual keropok lekor terpaksa menanggung rugi apabila ramai pihak terutama rombongan pengunjung dari beberapa negeri antaranya Johor dan Kuala Lumpur membatalkan tempahan bahan makanan itu.

"Kita kesal kerana pengumuman Kementerian Kesihatan keropok lekor antara punca penularan wabak taun di negeri ini memberi kesan buruk kepada semua peniaga keropok lekor terutama di Losong yang memang terkenal dengan bahan makanan itu. Hakikatnya hanya satu pengusaha keropok lekor di Losong yang menggunakan ikan dari Thailand sebagai bahan asas.

"Sejak pendedahan Kementerian Kesihatan pada Ahad lalu, 19 pengusaha di bawah PPKL 'teraniaya' dan tidak menerima pelanggan melainkan penduduk setempat yang tahu kami menggunakan ikan tempatan untuk membuat keropok lekor," katanya.

- BERITA HARIAN

0 Comments:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.

Recent Posts