Top Ad 728x90

Rahsia Cantik Berseri Camelia


Halus dan lembut. Siapa yang melihat pasti terpesona dengan kecantikan kulitnya. Istimewa untuk pembaca Mingguan Malaysia, Camelia berkongsi petua untuk menghilangkan parut. Tanpa parut, wanita pasti memiliki kulit badan yang sempurna.

Sama ada parut jerawat atau pun parut akibat luka-luka di badan. Camelia mempunyai petua semula jadi.

“Bahannya sudah tentu daripada sumber alam semulajadi iaitu lidah buaya. Lidah buaya ini memang banyak khasiatnya. Jadi, ambil lidah buaya ini dan buangkan duri. Kemudian, buangkan kulit untuk mengambil lendir lidah buaya ini. Mudah sahaja, hanya sapukan lendir lidah buaya ini pada parut di muka atau badan. Tapi parut itu mestilah parut yang masih baru atau bukan parut yang sudah kering,” ujarnya.

Tatkala ditanya rahsia kejelitaan wajahnya, Camelia mengajak pendengar semua untuk membuat masker (topeng wajah untuk kecantikan) sendiri.

Sambil tersenyum dia berkata, “Bahannya hanya sebiji avokado. Betul. Untuk kulit wajah yang kering, ambil isi daripada sebiji avokado yang masak, lenyek dengan garpu dan sapu pada muka dan biarkan selama 30 minit.”

Camelia menasihatkan mereka yang memiliki kulit normal, tambah acuan tadi dengan putih telur yang dipukul terlebih dahulu. Kemudian, basuh muka dengan air suam atau air mawar dengan menggunakan kapas.

Bagi wanita jelita ini, Avokado mengandungi vitamin A dan agen anti-penuaan yang memberi kesegaran, melicin dan melembapkan kulit serta membuatkan kulit muka kelihatan muda selalu.

Sebagai artis, Camelia sering berhadapan dengan kerja yang banyak. Namun, dia tidak berasa tertekan malah berjaya mengawal keadaan kerja dengan tenang.

“Kalau boleh jangan selalu stres, sebab ia boleh mengakibatkan sakit kepala, letih dan lenguh-lenguh badan. Jadi, cubalah lakukan regangan badan yang ringkas.

Misalnya, lakukan regangan ringkas pada tangan, bahu dan lengan. Di samping itu, cuba tarik dan hembus nafas dengan betul supaya mampu memberi ruang aliran oksigen ke dalam tubuh,” ujarnya.

Camelia berpendapat, apa stres, orang kata kita perlu menenangkan diri dan ciptakan satu suasana baru. Maksudnya, tidaklah hanya memerap di rumah atau 24 jam sehari di pejabat.

“Sekali-sekala, cuba dapatkan urutan di spa seperti refleksiologi atau terapi aroma. Sebenarnya dengan berurut boleh melancarkan lagi peredaran darah dalam badan,” katanya.

Tidak hanya penjagaan kulit wajah dan badan, Camelia juga menitikberatkan penjagaan rambut.

“Bagi menghilangkan kelemumur, campur air perahan limau nipis dengan sedikit air. Kemudian, gosok pada kulit kepala. Selain menggunakan perahan limau nipis, ada tak cara lain untuk mencegah kelemumur. Misalnya, menggunakan pandan,” kata penyanyi yang berasal dari Sarawak ini.

Walaupun Camelia mengamalkan petua tadi, tidak lengkap jika tidak meminum InnerShine Pati Prun setiap hari, sebelum tidur untuk memastikan dalamannya sihat dan raut wajah sentiasa berseri..

- MINGGUAN MALAYSIA

1 Comment:

  1. Assalamualaikum...
    Boleh juga dapatkan info tentang bagaimana mahu cantik seutuhnya di:

    KekalCantik Berseri Selama-lamanya

    Semoga sukses. Tq.

    BalasPadam

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90