Fokus: Pendidikan MRSM unik

Oleh Norliza Abdullah
lizz@bharian.com.my

Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) berjaya melaksanakan program pendidikan unik yang menekankan aktiviti akademik dan kokurikulum dalam proses melahirkan pelajar cemerlang serta berdaya saing.

Pengarah Bahagian Pendidikan dan Latihan (Menengah) Mara, Md Rahim Salim, berkata pelaksanaan program Homeroom menjadi teras sistem pendidikan MRSM yang mula diperkenalkan pada 1972 di Seremban.

Beliau berkata, Homeroom adalah konsep kumpulan pelajar sebaya menjalani hidup bersama dalam suasana persaudaraan dengan seorang guru penasihat berfungsi sebagai pembimbing.

Katanya, pihak pengurusan percaya setiap pelajar mempunyai keistimewaan serta keunikan tersendiri dan berpotensi terus maju, sekali gus mencipta kejayaan.

“Melalui Homeroom, pelajar dididik supaya berfikiran matang dan berani menghadapi cabaran.

“Proses pendidikan pelajar MRSM berbeza pengetahuan, pencapaian, pengalaman serta latar belakang sosio ekonomi dan masing-masing diberikan pendedahan supaya wujud perasaan kekitaan di kalangan mereka,” katanya ketika ditemui di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Konsep Homeroom kata Md Rahim, dikendalikan seorang guru penasihat, presiden, naib presiden, setiausaha serta bendahari yang dilantik dalam kalangan 15 pelajar bagi satu kumpulan.

Pendekatan itu katanya, membentuk struktur menggantikan sistem keluarga di rumah dengan diketuai guru penasihat Homeroom dan masing-masing hidup dalam kumpulan bagi membolehkan setiap masalah dirujuk untuk dikongsi bersama.

Kaedah Homeroom itu katanya, membolehkan pelajar menganjurkan aktiviti sama ada formal atau tidak formal bagi memenuhi keperluan dan kehendak pelajar dalam usaha membimbing mereka menjadi golongan berkebolehan semua aspek.

“Perjumpaan Homeroom diadakan seminggu sekali untuk mengendalikan aktiviti terancang seperti kursus komunikasi berkesan, pengendalian jenazah dan pertandingan memasak,” katanya.

Md Rahim berkata, bersesuaian dengan konsep Mara menanam kemahiran keusahawanan di kalangan pelajar MRSM, karnival atau projek jualan adalah aktiviti Homeroom yang digemari pelajar.

Beliau berkata, program Homeroom dikendalikan dalam sistem pendidikan MRSM banyak membantu pelajar mengenali diri mereka dan dengan panduan serta bimbingan yang berterusan daripada guru penasihat.

Katanya, berdasarkan sistem pendidikan berkesan, permintaan memasuki MRSM meningkat dan pihaknya menerima lebih 20,000 permohonan daripada lepasan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) untuk kemasukan ke tingkatan satu di 39 MRSM.

“Kami juga menerima hampir 14,000 permohonan daripada lepasan Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi mengisi 3,729 tempat ditawarkan di 42 buah MRSM seluruh negara yang mengambil pelajar tingkatan empat,” katanya.

- BERITA HARIAN

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url