Top Ad 728x90

, ,

Penempatan lepasan ISMP tertakluk kekosongan jawatan guru

PUTRAJAYA 30 Dis. 2009 - Pengambilan lepasan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan sebagai guru adalah tertakluk kepada kekosongan jawatan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Puad Zarkashi berkata, bukan semua lulusan tersebut boleh berkhidmat sebagai guru kerana Institut Pendidikan Guru (IPG) telah memberi latihan kepada bakal-bakal guru mengikut keperluan semasa ''Sebab graduan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan mengambil bidang mereka sendiri bukan berdasarkan keperluan, kita tidak semestinya dapat menerima semua.

''Kita kena tengok pengkhususan dan opsyen graduan, mereka yang tidak dapat bekerja dengan Kementerian Pelajaran mungkin boleh mengajar di sekolah swasta," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Hari Kualiti 2009 Kementerian Pelajaran di sini hari ini yang menyaksikan Bahagian Buku Teks muncul pemenang Anugerah Kualiti Menteri Pelajaran.

Puad bagaimanapun berkata, soal keutamaan kepada IPG berbanding graduan Sarjana Muda Pendidikan tidak timbul kerana Kementerian Pelajaran melakukan proses pengambilan berdasarkan kekosongan dan pengkhususan.

''Sebagai contoh, kalau guru Matematik telah pun penuh, maka kita tidak boleh mengambil cikgu mata pelajaran ini lagi.

''Pada masa ini, kita memerlukan lebih ramai guru Bahasa Inggeris untuk ditempatkan ke sekolah-sekolah," katanya.

Mengenai aduan penempatan guru yang mengambil masa lama, Puad berkata, perkara tersebut sepatutnya tidak timbul kerana penempatan untuk semua lepasan IPG telah selesai dijalankan.

''Saya difahamkan penempatan mereka telah selesai sebagai persiapan untuk sesi persekolahan tahun depan.

''Mereka yang menghadapi masalah boleh tampil dan kemukakan aduan dalam facebook saya," katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Pembangunan Profesionalisme Keguruan), Datuk Asariah Mior Shaharuddin berkata, Kementerian Pelajaran akan menyediakan 1,500 peluang latihan KPLI pada tahun depan.

''Kita telah melatih kira-kira 5,000 pelajar KPLI pada tahun ini tetapi hanya akan mengambil 1,500 pelajar pada tahun depan," katanya.

- UTUSAN

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90