Top Ad 728x90

,

Lindungi hak harta intelek

Sambutan Hari Harta Intelek Negara (HHIN) tahun ini memberi tumpuan kepada golongan yang terlibat dalam Industri Kecil dan Sederhana (IKS) untuk melindungi harta intelek mereka sama ada dalam aspek paten, cap dagangan, reka bentuk industri, hak cipta dan petunjuk geografi.

Masih mengekalkan tema Harta Intelek - Memacu Daya Saing Negara, sambutan Hari Harta Intelek Negara (HHIN) tahun ini diharap dapat menyuntik kesedaran di kalangan masyarakat terhadap kepentingan menghormati hak harta intelek (IP) seperti kita menghormati hak ke atas harta-harta yang lain.

Perkara itu harus dipandang serius memandangkan tahap kesedaran rakyat Malaysia terhadap keperluan melindungi harta intelek masih rendah berbanding negara-negara maju yang lain.

Sehubungan itu, penganjuran HHIN yang masuk tahun keenam sejak diperkenalkan pada tahun 2005 secara tidak langsung dapat memberi maklumat dan kefahaman kepada orang ramai mengenai harta intelek yang berpotensi untuk menggalakkan daya saing negara.

Berlangsung selama dua hari mulai hari ini hingga esok di Hotel Renaissance, Kuala Lumpur, sambutan tahun ini dilihat agak istimewa. Mengapa? Ia bertepatan dengan pengisytiharan Malaysia sebagai sebuah negara Inovatif 2010 dan pengumuman Model Ekonomi Baru (MEB) oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang memberi penekanan kepada kreativiti dan inovasi secara komprehensif.

Di samping itu, sambutan tahun ini juga akan lebih memberi tumpuan kepada golongan yang terlibat dalam Industri Kecil dan Sederhana (IKS) memandangkan masih terdapat peratusan besar di kalangan pengusaha IKS yang kurang arif tentang pentingnya melindungi harta intelek mereka sama ada dalam aspek paten, cap dagangan, reka bentuk industri, hak cipta dan petunjuk geografi.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, usahawan IKS perlu diberi pengetahuan tentang peri pentingnya melindungi harta intelek masing-masing.

"Kita tidak mahu mereka hanya mampu berputih mata jika sesuatu produk yang dikeluarkan berjaya meneroka pasaran, tetapi pada masa yang sama ia ditiru oleh individu lain. Kesannya, akan ditanggung oleh mangsa yang terpaksa menanggung kerugian akibat kealpaan diri untuk melindungi harta intelek yang dihasilkan," kata Ismail Sabri dalam satu pertemuan dengan wakil-wakil media di Putrajaya baru-baru ini.

Selain bertujuan meningkatkan kesedaran awam terhadap isu berkaitan harta intelek, program HHIN juga bertujuan untuk mengiktiraf sumbangan pereka cipta dalam pembangunan ekonomi negara.

Malah, paling utama matlamat jangka panjang HHIN ialah memupuk budaya inovatif dan kreatif iaitu beralih daripada pengguna IP kepada pengeluar IP, menghormati hak IP dan seterusnya meningkatkan daya saing negara.

Tambahnya, tema sambutan juga dikekalkan seperti sambutan tahun-tahun sebelumnya kerana ia dilihat masih relevan dalam konteks ekonomi global yang kompetitif di mana negara-negara berdaya maju biasanya bijak mengurus dan mengeksploitasi harta intelek.

Pengiktirafan

Antara pengisian sepanjang dua hari itu termasuklah seminar memperkasa IKS menerusi Harta Intelek. Program itu akan mendedahkan peserta kepada pengetahuan asas harta intelek, pengalaman IKS-IKS Malaysia dan luar negara dalam mengurus harta intelek, kemudahan pembiayaan dan khidmat nasihat mengenainya.

Selain itu, turut diadakan pameran harta intelek oleh KPDNKK serta agensi-agensi berkaitan seperti Perbadanan Harta Intelek Malaysia (MyIPO) dan Majlis Anugerah Harta Intelek.

Menurut Ismail Sabri, secara keseluruhan terdapat 226 penyertaan dihantar tahun ini untuk pertandingan Anugerah Harta Intelek Negara dalam enam kategori iaitu Sekolah (70), Organisasi (26), Universiti/Politeknik/ Institusi pendidikan (117), syarikat (39), Individu bawah 18 tahun (70) dan Individu 18 tahun ke atas (130).

"Anugerah ini merupakan satu pengiktirafan kerajaan Malaysia terhadap daya kreativiti dan inovasi seseorang individu atau kumpulan dalam menghasilkan produk yang bermanfaat untuk kegunaan ramai," jelasnya.

Mula diperkenalkan pada tahun 2006, pemenang kategori Organisasi akan membawa pulang wang tunai RM30,000, piala pusingan dan sijil; Individu 18 tahun ke atas RM10,000, piala dan sijil manakala dua hadiah saguhati pula akan menerima RM2,000; manakala kategori Individu 18 tahun ke bawah memperoleh RM5,000, piala dan sijil diikuti dua hadiah saguhati berupa RM1,000.

Antara kriteria yang dinilai untuk penerima anugerah adalah kreativiti, kualiti produk, kecenderungan inovasi, tahap pengkomersialan, faedah kepada masyarakat dan negara, nilai tambah produk dan pengiktirafan dalam negeri mahu pun antarabangsa.

Majlis ini akan dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

- KOSMO!

0 Comment:

Catat Ulasan

Sila nyatakan NAMA PENUH anda apabila memberikan komen atau pertanyaan. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu sebelum disiarkan. Komen yang tiada nama akan dipadamkan. Terima Kasih.


Untuk mendapatkan Pakej Cara Untuk Buat Resume Terbaik Cara Sediakan Resume Kerja

Top Ad 728x90